با توجه به اجرایی شدن سطح‌بندی تجهیزات نظارت تصویری و نو بودن این طرح در کشور، قطعاً سوالهای فراوانی برای تمامی کسانی که به نوعی با این تجهیزات در ارتباطند، اعم از وارد کننده، تولید کننده، سرمایه گذار، فروشنده و خریدار این تجهیزات پیش آمده است.
به منظور پاسخ به پرسش‌ها و آشنایی هرچه بیشتر کاربران با روند کار سطح‌بندی تجهیزات نظارت تصویری، از فعالان این صنف خواسته شده که سوال‌هایشان را از تمامی وجوه مطرح کنند و سپس متخصصان طرح، با زبانی ساده و از تمامی زوایا به این سوالات پاسخ دهند.
نشریه امنیت الکترونیک در نظر دارد به منظور روشن شدن کلیه‌ی جنبه‌های این طرح ملی، سوال‌های مطرح‌شده که ممکن است پرسش شما هم باشد را به همراه پاسخ‌های آن در اختیار مخاطبان قرار دهد.

 

پرسش ۱:

آیا فهم سطح بندی برای عموم مشتریان امکان‌پذیر است؟ به بیان دیگر آیا عامه مردم به عنوان مشتری از طریق این سطح بندی می تواند به راحتی محصول مورد نیاز خود را شناسایی کند؟

 

پاسخ: بله، طراحی گواهینامه سطح بندی به گونه ای است که مشتری که اطلاعات تخصصی ندارد، به آسانی بتواند تجهیز مورد نظر خود را پس از مقایسه کیفی، انتخاب نماید.
تجهیزات در چهار گروه “فضای داخلی”، “فضای خارجی”،امنیت فضای تبادل اطلاعات” و “انتقال تصویر” دسته بندی شده اند. اگر مشتری نیاز به خرید دوربینی داشته باشد که
در فضای داخلی می خواهد نصب کند، باید به سطح دوربین فضای داخلی دقت کند. از آنجا که دستگاه های ذخیره سازاکثرا در فضای داخلی نصب می شوند، این پارامتر برای آنها
از اهمیت بیشتری برخوردار است (البته هستند پروژه هایی که نیاز است دستگاه ذخیره ساز در بیرون نصب گردد که در این تجهیزات پارامتر فضای خارجی اهمیت پیدا می کند).
برای افرادی که انتقال تصویر نیاز دارند، آن دسته از افراد که امنیت انتقال تصویر و جلوگیری از نفوذ مهاجمان برایشان مهمتر است، به پارامتر “امنیت فضای تبادل اطلاعات” دقت نمایند و آن دسته از مشتریان که انتقال تصویر اولویت اول آنهاست، به این شاخص توجه بیشتری داشته باشند. مشتریانی که مطمئن نیستند دقیقا کدام شاخص برایشان مهم‌تر است، از شاخص کلی بهره‌برداری کنند.

 

 

پرسش۲:

آیا حضور تمامی تامین کنندگان در طرح ارزیابی سطح بندی محصولات نظارت تصویری اجباری است؟

 

پاسخ: بله، حضور تمامی محصولات در این طرح الزامی است. مطمئنا حق مشتری است که بداند تجهیزی که خریداری می‌نماید، در چه سطح کیفی قرار دارد. در طرح سطح بندی
محصولات نظارت تصویری، تجهیزی مردود نمی شود، بلکه واقعیت محصول از لحاظ کیفیت، امنیت، پایداری و اصالت با اتکا به نتایج به دست آمده از مدرن ترین ابزار آزمایشگاهی، به
اطلاع عموم مردم می‌رسد. تا تاریخ تالیف این سند، اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیک و حفاظتی تهران تصمیم به الزامی نمودن این طرح ندارد، ولی از این ابزار برای تصدیق اصالت و رسیدگی استناد خواهد نمود و فروشنده تجهیزات نظارت تصویری که فاقد این گواهینامه است را حمایت نخواهد کرد.
نظر به اطلاع رسانی‌های گسترده‌ای که به زودی به تمامی مشتریان صورت خواهد پذیرفت، مطمئنا هیچ مشتری آگاهی، تجهیز نظارت تصویری را که نداند واقعیت آن چیست خریداری نخواهد کرد. البته بسیاری مراجع قانونی تمایل خود را به الزامی نمودن این طرح اعلام نموده اند و الزام بررسی اصالت، پایداری و امنیت تجهیزات نظارت تصویری را به مشتریان دولتی و عمومی ابلاغ نموده اند. به بیان دیگر، الزامی شدن این گواهینامه به تشخیص مراجع ذیصلاح صورت پذیرفته است.

 

 

پرسش ۳:

سطح بندی تجهیزات نظارت‌تصویری شامل چه تجهیزاتی می شود؟

 

پاسخ: تمامی تجهیزات نظارت تصویری اعم از دور(در تمامی تکنولوژ ی‌ها) و تجهیزات ذخیره‌ساز (از جمله DVR، ُُNVR و HVR) در مرحله اول سطح‌بندی خواهند شد. تجهیزات‌ تخصصی، از جمله آنالیزهای تصویری در مرحله بعدی به روند سطح‌بندی افزوده‌خواهند شد.

 

 

پرسش ۴:

در طرح سطح بندی محصولات نظارت تصویری،آیا یک برند مورد ارزیابی قرار می‌گیرد یا هر محصولی از برند به صورت جداگانه مورد ارزیابی قرار می گیرد؟

 

پاسخ: دستگاه ها مورد ارزیابی قرار می گیرند نه برندها. به بیان دیگر، ممکن است در یک برند، متولی برند برای بعضی تجهیزاتش گواهی دریافت کرده باشد و برای برخی دیگر
گواهی دریافت نکرده باشد. گواهی سطح بندی به ازای هرمحصول (Part Number) به‌صورت جداگانه صادر می گردد.

 

 

پرسش ۵:

عدم مجوز خرید یک برند نظارت تصویری به علت ضعف امنیتی تجهیزات این برند چند وقتی است مورد بحث قرار گرفته است. گویا این برند در کشور آمریکا نیز به همین دلیل تحریم شده است. آیا آزمایشگاه تجهیزات نظارت تصویری می تواند ضعف امنیتی این تجهیزات را تشخیص دهد؟ درصورت تشخیص این ضع فهای امنیتی در یک برند چه اتفاقی می افتد؟ آیا آزمایشگاه مذکور در این خصوص، قادر به تهیه گزارش می باشد و قابلیت تبدیل شدن از یک آزمایشگاه حفاظت الکترونیک به مرکز “دفاع سایبری حفاظت الکترونیک” را دارد؟

 

پاسخ: یک بخش اصلی از آزمون نهایی که در آزمایشگاه‌های مورد تایید اتحادیه به منظور صدور گواهینامه سطح‌بندی انجام می پذیرد، آزمون‌های مرتبط با امنیت فضای تبادل اطلاعات است. امنیت فضای تبادل اطلاعات در حال حاضر نه فقط برای مشتریان دولتی، بلکه برای بخش خصوصی و حتی عموم مردم از اهمیت ویژه ای برخودار شده است.امنیت فضای تبادل اطلاعات، مقوله ای بسیار پیچیده است که در سطح ضعیفی در تجهیزات نظارت تصویری توسط تولیدکنندگان مورد توجه قرار گرفته است، لذا بررسی این مهم از اهمیت ویژه ای برخوردارشده است. آزمون‌های ویژه‌ای در خصوص قابلیت‌ها و سطح امنیت تبادل اطلاعات و امنیت سایبری و عملکرد تجهیز در این حوزه در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرد. نتایج این آزمایشات با جزئیات در نتایج آزمون منعکس می گردد و می تواند قابل استفاده ارگانهای مربوطه قرار گیرد. تدوین رسالت “مرکز دفاع سایبری حفاظت الکترونیک” قطعا باید با نظر متولیان این امر در کشور انجام شده، اتحادیه الکترونیک و حفاظتی هرگونه همکاری لازم را، همچون گذشته، با ارگانهای مسئول،خواهد داشت.

 

 

پرسش ۶:

تفاوت گواهی سطح بندی تجهیزات نظارت تصویری با گواهی استاندارد چیست؟

 

پاسخ: در گواهی سطح‌بندی تجهیزات نظارت‌تصویری، تجهیزات مورد آزمو‌ن‌های دقیق قرار می گیرند، تا اصالت، کارآیی، امنیت و عملکرد دقیق آن‌ها تعیین شود و برای مشتری
معلوم شود که این تجهیز، واقعاً چه مشخصاتی دارد و در چه سطحی قرار می‌گیرد.از آنجا که تجهیزات نظارت تصویری جزو تجهیزات با دانش فنی بالا (Hi-tech) محسوب می‌شود، تعیین مصادیق تقلب در آنها نیازمند بهره مندی از ابزار تخصصی است، این طرح در راستای اجرای ماده 59 قانون نظام صنفی به اجرا درآمده‌است.
استاندارد مجموعه قانون‌هایی است که برای یکنواختی و یکسان‌سازی محصولات،خدمات و همچنین دارا بودن حداقل ویژگی های تولیدها تدوین می‌شود و رویکرد آن نیز، بیشتر بحث ایمنی و آسیب نرساندن محصول به فرد، جامعه و محیط زیست را دربرمی‌گیرد؛ یعنی مجموعه قانون‌هایی که در لایحه‌های بین المللی (و یا ملی) نوشته می شود تا محصولی سالم باشد و به فرد، جامعه و همچنین محیط زیست آسیبی وارد‌ نکند.
بنابراین استانداردها، موضوع یکنواختی خدمات را دنبال می‌کنند؛ یعنی اگر دو قطعه از یک محصول در دو کشور متفاوت ساخته شود این دو قطعه باید با یکدیگر همسانی و یکنواختی داشته‌باشند.
کیفیت به مجموعه عواملی گفته‌ می‌شود که مشتریان به‌ دلیل وجود این ویژگی‌ها، یک محصول را برای استفاده انتخاب می‌کنند؛ یعنی احتمال دارد که یک محصول به سبب گارانتی و جنس خوب بتواند توجه بیشتر مصرف کنندگان را به خود جلب کند.
از سوی دیگر، گواهی سطح‌بندی محصولات نظارت‌تصویری، عواملی ازجمله اصالت، پایداری، کارایی و امنیت فضای تبادل اطلاعات را شامل می‌شود که در استانداردهای موجود، این موارد بررسی‌ نمی‌شود.

 

 

پرسش ۷:

بر روی طرح سطح بندی تجهیزات نظارت‌تصویری چقدر کار‌شده است و ابعاد آن بررسی شده‌ است؟

 

پاسخ: این طرح از اردیبهشت ماه سال 1396 در هیات مدیره اتحادیه مطرح گردید و جهت بررسی‌های بیشتر، به هیات کارشناسی ارجاع‌ گردید. در کل بر روی این طرح بیش از 1000 نفر/ساعت کار کارشناسی انجام‌ شده‌ است. پس از انجام اقدامات کارشناسی، در نمایشگاه IPAS2017 از طرح رونمایی‌ گردید و در اثنای نمایشگاه نظرات کارفرمایان و متخصصان اخذ شد. پس از برگزاری نمایشگاه، کارگروه تخصصی طرح تشکیل شده و با برگزاری جلسات با کارفرمایان بزرگ کشور، نظرات ایشان اخذ گردید. سپس جلسه‌ای با حضور بیش از 20 نماینده از کارفرمایان بزرگ کشور در محل اتحادیه برگزار گردید و اطلاع رسانی‌های مربوطه در مجلات تخصصی مرتبط صورت پذیرفت. سپس طرح پس از تمامی این بررسی ها، 2 بار مجدداً در هیات مدیره اتحادیه مطرح گردید. جلسات معرفی و بررسی
طرح با ارگان‌های مرتبط از جمله «سازمان تنظیم مقررات رادیویی» ،«وزارت صنعت، معدن و تجارت » ،«سازمان حمایت از مصرف کنندگان» ،«مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی »و «سازمان پدافند غیرعامل کشور » نیز به منظور دریافت نظرات ایشان، برگزار گردید.

 

 

پرسش ۸:

چگونه می توان یک آزمایشگاه همکار اتحادیه در حوزه گواهی سطح بندی تجهیزات نظارت تصویری راه اندازی کرد؟ برای این کار چه میزان سرمایه گذاری لازم است؟ آیا راه اندازی یک آزمایشگاه همکار اتحادیه، توجیه اقتصادی دارد؟

 

پاسخ: آزمایشگاه‌هایی که آزمون‌های مورد نیاز ارایه سطح‌بندی تجهیزات نظارت تصویری را در اختیار دارند، می توانند نسبت به ارایه درخواست به اتحادیه اقدام نمایند. راه اندازی یک آزمایشگاه با تجهیزات ایرانی حدود 7 میلیارد تومان و با تجهیزات خارجی حدود 20 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اولیه نیاز دارد. تعرفه آزمایشگاه‌های همکار اتحادیه، با توجه به هزینه‌های آن بگونه ای است که هزینه هایشان پوشش داده شود و سود حداقلی داشته باشند، لذا برای مجموعه‌هایی که صرفاً درآمد اقتصادی مدنظر دارند، پیاده سازی آزمایشگاه توصیه نمی گردد.

 

 

پرسش ۹:

آیا عیوب طراحی برد تجهیز نظارت تصویری در آزمایشگاه مشخص می شود و برد مورد آنالیز قرار می گیرد؟

 

پاسخ: آزمون‌های تجهیزات نظارت تصویری در آزمایشگاه مورد تایید اتحادیه، تماما عملکردی (Performance tests) هستند.در آزمون‌های عملکردی، کیفیت واقعی عملکرد تجهیز مورد بررسی قرار می گیرد. آزمون‌های عمکردی، طبق تجربیات جهان امروز، قابل اتکاترین نوع آزمون هستند. به بیان دیگر، از آنجا که نتایج ملموس و قابل اندازه گیری اهمیت دارد، طراحی و ساخت، به جای بررسی مدار، توسط بررسی عملکرد دستگاه صورت می پذیرد.

 

 

پرسش ۱۰:

برخی از برندهایی که مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند،قبلاً شناخته شده نبوده اند. دلیل حضور این برندها در طرح سطح بندی چیست؟ با وجود چنین برندهایی، چه دلیلی وجود دارد که برندهای مشهور نظارت تصویری در این طرح حاضر شوند؟

 

پاسخ: در این طرح، تمامی تجهیزات نظارت تصویری، از برندهای متفاوت مورد بررسی قرار‌می گیرند. این خود فرصتی است برای تولیدکنندگان داخلی تجهیزات نظارت تصویری با
کیفیت، تا مردم از سطح کیفی واقعی تجهیزات آن‌ها مطلع شوند و امکان رقابت توسعه یابد.
چه بسا مواردی که در آن کارفرما از محصولات برندی معروف استفاده کرده، اما نتیجه مطلوب بدست نیامده که یکی از پارامترهای تاثیر گذار در این اتفاق، عدم تطابق نیازهای
مشتری با مشخصات فنی واقعی محصول است. در مورد شرکت برندهای معروف در این طرح، باید گفت که با توسعه طرح و اطلاع‌ رسانی‌های صورت گرفته، بسیاری برندهای معروف برای حضور در طرح سطح بندی اقدام نموده‌اند.

 

 

پرسش ۱۱:

آیا گواهی سطح بندی تجهیزات نظارت تصویری جایگزین استاندارد مورد نیاز جهت واردات کالا می شود؟

 

پاسخ: خیر، گواهی سطح بندی جایگزین استاندارد نخواهدشد و هریک کاربری خود را دارند. لکن از آنجا که اطلاع از سطح کیفی و امنیتی محصول حق تمامی هموطنان است،
ارگانهای مسئول در نظر دارند اخذ گواهینامه سطح بندی را همچون استاندارد، از الزامات قراردهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر به پاسخ سوال “تفاوت گواهی سطح بندی تجهیزات نظارت تصویری با گواهی استاندارد چیست؟” مراجعه فرمایید.

 

 

پرسش ۱۲:

هزینه آزمایشات چقدر است و این هزینه شامل چه آزمایشاتی می شود؟

 

پاسخ: برای سطح بندی تجهیزات نظارت تصویری، 37 آزمون مختلف در آزمایشگاه تخصصی اخذ می گردد که هزینه هر آزمایش بسته به شرایط و ویژگی های آن، مابین 50 تا 100 هزارتومان است. این آزمون ها در حوزه های متفاوتی اخذ می گردد. با توجه به موارد فوق، به عنوان مثال، هزینه تمام آزمایشات لازم برای یک دوربین مداربسته تحت شبکه حدود 2 میلیون تومان است.

 

 

پرسش ۱۳:

اجرای طرح سطح بندی محصولات نظارت تصویری باعث بروز چه تحولی در بازار می شود و منافع اقتصادی آن برای فعالان قانونمند صنفی چیست؟

 

پاسخ: سالهاست شاهد ارایه تجهیزات نظارت تصویری با مشخصات فنی نادرست و یا ناپایدار و یا اجناس بدون اصالت دربازار هستیم. از سوی دیگر، مشاهده شده پس از اقبال مشتریان به یک نام تجاری، این نام تجاری نسبت به کاهش کیفیت محصولات خود در مرور زمان اقدام نموده است. همچنین مشاهده شده برخی تجهیزات بصورت عرفی (پرداخت مدت دار) از تامین کننده خریداری شده و با قیمتی پایین تر در بازار به‌صورت نقد به فروش رفته اند (اقدامی که فعالان صنفی به آن زیرفروشی می گویند) و با عدم پرداخت وجه در زمان مقرر،تامین کننده را دچار مشکلات متعددی ساخته است.
طرح سطح بندی محصولات نظارت تصویری، با تعیین اصالت و کارایی محصولات نظارت تصویری، علاوه بر جلوگیری از امکان تقلب، موجب حمایت از تامین کنندگان و تولیدکنندگان واقعی می گردد. وقتی مشتری به راحتی ابزاری برای تعیین اصالت و کارایی تجهیز پیدا می کند، کمتر در دام متقلبان و کلاه برداران گرفتار خواهد شد و همچنین به آسانی می تواند فعالان صنفی قانونمند و با اخلاق را شناسایی نماید. از سوی دیگر، بسیاری فعالان صنفی، پدیده هایی همچون ورود کالاهای تقلبی و زیر فروشی را از مشکلات عمده این صنف می شناسند و بارها از اتحادیه تقاضای چاره اندیشی راهی برای حل مشکل داشته
اند. به صورت خلاصه، فواید این طرح برای فعالان قانونمند صنفی به شرح ذیل است:

• جلوگیری از ورود کالای تقلبی به بازار:

با توجه به تعیین اصالت کالا، از ورود برندهای تقلبی به بازار جلوگیری می شود.

• مبارزه با زیرفروشی و ایجاد قیمت عادلانه:

نظر به حذف روشهای متقلبانه از جمله لیبل زدن، ارایه محصول تقلبی به جای محصول اصلی، ارایه مطالب خلاف واقع یا اغراق آمیز با این سامانه، زیرفروشی کاهش خواهد یافت.

•ایجاد مزیت تبلیغاتی:

هرچقدر کالای شما بهتر باشد به همراه تعداد بیشتر محصول، مزیت تبلیغاتی بیشتری بدست خواهید آورد.
•ایجاد منابع مالی جدید:

با توجه به اطلاع رسانی گسترده پایگاه، مشتریانی که قبلا با برند شما آشنایی نداشته اند، امکان آشنایی و خرید محصول شما را پیدا می کنند. از طرف دیگر،

•افزایش رقابت پذیری:

محصول شما از محصولاتی که فاقدگواهی کیفیت هستند، دارای مزیت رقابتی قابل توجهی خواهد شد.
•افزایش سهم بازار:

از آنجا که ریسک خرید محصول شما کاهش پیدا می کند، مشتری خرید بیشتری نسبت به قبل انجام خواهد داد. از سوی دیگر به دلیل آشنایی مشتریانی که قبلاً محصول شما را نمی شناختند، در بخش بزرگتری از بازارحضور خواهید داشت.

افزایش کیفیت و تنوع محصولات:

تولیدکنندگان و واردکنندگان می توانند جهت گیری تولید و عرضه محصول خود را به سمت محصولات با کیفیت تر سوق دهند. به دلیل روشن‌تر شدن شرایط بازار، امکان توسعه تنوع محصولات با ریسک کمتر نیز برای تولیدکنندگان و واردکنندگان مقدور خواهد شد.

•کاهش ریسک سرمایه گذاری:

مشکل بسیاری ازتولیدکنندگان یا واردکنندگان پیش بینی بازخورد بازار است.اگر تولیدکننده یا واردکننده قبل از تولید انبوه یا سفارش عمده بتواند کیفیت محصول خود اطلاع کامل داشته باشد، می تواند ریسک سرمایه گذاری خود را به مقدار قابل توجهی کاهش داده، به سودآوری مطمئن‌تری برسد.
این آزمایشات از یک سو موجب افزایش آگاهی مشتری میشود. از سوی دیگر بسیاری از فعالان صنفی معتقدند نسبت به سایر محصولات بازار برتری دارند، به وسیله این آزمایشات،این گروه می توانند ادعای خود را به راستی بیازمایند و برای مشتریانشان، دلایل مستدل و فنی بابت برتری های نسبی خو دبا رقبا داشته باشند.

 

 

پرسش ۱۴:

نظارت بر آزمایشگاه های همکار اتحادیه چگونه انجام می شود؟

 

پاسخ: آزمایشگاه‌های مورد تایید اتحادیه، به روشهای گوناگونی مورد نظارت قرار میگیرند، این روش ها به شرح زیرهستند:

روند انجام آزمون ها بصورت دوره ای مورد بررسی بازرسان اتحادیه قرار می گیرد.
بصورت دور های و تصادفی، نتیجه یکی از آزمایشات صورتگرفته در یک آزمایشگاه، در آزمایشگاه دیگری صحت سنجی می شود.
آزمایشگاه های همکار، طبق روال مدون شده از سوی اتحادیه،موظف به کالیبراسیون دوره ای تجهیزات و ضبط تصاویر مربوط به انجام تست ها و ایجاد مستند برای روند تست هر تجهیز خود هستند.

 

 

پرسش ۱۵:

آیا در آزمایشگاه، طول عمر قطعات و ماندگاری کیفیت آنها در دراز مدت نیز بررسی می گردد؟

 

پاسخ: برخی از آزمون های عملکردی، مربوط به پایداری تجهیز است. این آزمون‌ها که اصطلاحا به آزمون‌های Stability test مشهور هستند، مرتبط با ماندگاری و پایداری قطعات در عملکرد دراز مدت تجهیز می‌شوند. محاسبه طول عمر قطعات الکترونیکی در دنیای توسعه یافته امروز، چالش بسیار مهمی شده است و محاسبه دقیق طول عمر قطعات از آنجا که بسیار حدودی و با خطای بسیار همراه است، به جز تجهیزات نظامی و تجهیزات با ریسک بالای صنعتی، صورت نمی پذیرد.

 

 

پرسش ۱۶:

برای نگهداری نمونه های شاهد چه تمهیدی اندیشه شده است؟ به نظر می آید این حجم کالا انبار صنعتی نیاز دارد.

 

پاسخ: نمونه های شاهد صرفاً در مدت زمان اعتبار گواهینامه نگهداری میشوند و پس از آن، به صاحب کالا برگردانده خواهد شد.

 

 

پرسش ۱۷:

ضمانت اجرایی پایبندی تولیدکننده یا وارد کننده به گواهی چیست؟ به بیان دیگر اگر تامین کننده ای برای محصولی گواهی دریافت کند ولی محصول با کیفیتی متفاوت از پارت نامبر ارایه شده به بازار عرضه کند، چگونه با وی برخورد می شود؟ میزان جریمه در صورت تخلف یک تامین کننده چقدر است؟

 

پاسخ: طرح سطح بندی تجهیزات نظارت تصویری، در راستای اجرای ماده 59 قانون نظام صنفی (مبارزه با تقلب) اجرایی گردیده است، لذا مطابق قانون فوق الذکر، به شرح زیر، خاطی جریمه خواهد شد:
ماده 59 قانون نظام صنفی – تقلب: عبارت است از عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمتی که ازلحاظ کیفیت یا کمیت منطبق با مشخصات کالا یا خدمت ابرازی یا درخواستی نباشد. جریمه تقلب، با عنایت به دفعات تکرار در طول هر سال به شرح زیر است:

 

الف. مرتبه اول : جبران خسارت وارد شده به خریدار و جریمه نقدی معادل چهار برابر مابه التفاوت ارزش کالا یا خدمت ابرازی یا درخواستی و کالای عرضه یا فروخته شده یا خدمت ارائه داده شده خواهد بود.

ب. مرتبه دوم : جبران خسارت وارد شده به خریدار و جریمه نقدی به میزان هشت برابر ما به التفاوت ارزش کالا یا خدمت ابرازی یا درخواستی و کالای عرضه یا فروخته شده یا خدمت ارائه داده شده خواهد بود.

ج. مرتبه سوم : جبران خسارت وارد شده به خریدار، جریمه نقدی معادل دوازده برابر مابه التفاوت ارزش کالا یا خدمت ابرازی یا درخواستی و کالای عرضه یا فروخته شده یا خدمت
ارائه داده شده و نصب پارچه یا تابلو بر سردر محل کسب به عنوان متخلف صنفی و تعطیل محل کسب به مدت شش ماه خواهد بود.

تبصره 1 . درصورت تقاضای خریدار مبنی بر استرداد کالای مورد تقلب، فروشنده علاوه بر تحمل مجازات‌های مقرر، مکلف به قبول کالا و استرداد وجه دریافتی به خریدار خواهد بود.
تبصره 2 . درصورتی که در قوانین دیگر برای عمل متقلبانه، مجازات شدیدتری پیش بینی‌شده باشد، فرد متقلب به مجازات مزبور محکوم خواهد شد.
علاوه بر مجازاتهای درنظر گرفته شده در قانون نظام صنفی،مجازات های زیر در خصوص گواهی سطح بندی تجهیزات نظارت تصویری، توسط اتحادیه، برای متقلبین، به ازای هر
تجهیز در نظر گرفته شده است:

مرتبه اول تخلف: درج در پرونده صنفی.
مرتبه دوم تخلف: درج تخلف در پرتال استعلام سطح‌بندی محصولات نظارت‌ تصویری (www.egovahi.ir)
مرتبه سوم تخلف: ابطال گواهینامه

 

 

پرسش ۱۸:

روند اخذ گواهینامه سطح بندی تجهیزات نظارت تصویری حداکثر چه مقدار به طول خواهد انجامید؟ به بیان دیگر از زمان اقدام تا دریافت گواهینامه سطح بندی، چقدر زمان صرف خواهد شد؟

 

 

پاسخ: پروسه اخذ گواهینامه سطح بندی تجهیزات نظارت تصویری، در صورت اقدام درست مخاطب، طبق روند برنامه ریزی شده، حدوداً یک هفته به طول خواهد انجامید. به بیان دیگر، اگر مخاطب روند را طی بخشنامه اتحادیه به درستی طی کند، یک هفته پس از ارایه درخواست کتبی به اتحادیه و به طبع آن ارجاع به یکی از آزمایشگاه‌های مورد تایید اتحادیه،موفق به دریافت گواهینامه سطح بندی خواهد شد.

 

 

پرسش ۱۹:

در طرح سطح بندی محصولات نظارت تصویری چه آیتم هایی مورد بررسی قرار می گیرد؟ سابق سنجش کیفیت صرفا به وسیله چشم صورت می گرفت، آیا سنجش دیداری آنقدر قابل اتکا هست که منجر به صدور گواهینامه رسمی توسط مرجعی معتبر گردد؟

 

 

پاسخ: پارامترهای کیفی دوربین های نظارت تصویری در 84 آزمایش به شرح زیر قابل اندازه‌گیری در آزمایشگاه‌های مورد تایید اتحادیه هستند. شایان ذکر است اکثر این پارامترها تعاریف تخصصی خود (مطابق استانداردهای بین المللی) را دارند و بعضا با مفاهیم رایج در صنف، تفاوت‌های ماهیتی دارند.

از میان 84 آزمایش فوق، در حال حاضر، بیش از 60 آزمون در 9 حوزه برای صدور گواهی انجام می شود. آزمون‌های حوزه Stream, Noise, Night Mode, Picture Quality,

Video Compression به صورت تمام اتوماتیک و با استفاده از ابزارهای پیشرفته آزمایشگاهی صورت می پذیرند. در خصوص سایر آزمونها، ضمن بهره برداری از ابزارهای اندازه گیری تخصصی، بررسیهای تکمیلی توسط متصدی انجام می پذیرد.
لذا این تصور که آزمایشات کیفیت تصویر صرفا به صورت دیداری انجام می شود نادرست بوده، اندازه‌گیری‌ها به صورت دقیق توسط ابزارهای تخصصی اندازه گیری صورت می پذیرند.

 

 

پرسش ۲۰:

چگونه از حقوق تامین کننده‌ای که گواهینامه سطح بندی دریافت نموده در قبال تامین کننده دیگری که راسا اقدام به واردات محصولات همان برند می نماید، حمایت و صیانت می‌شود؟

 

پاسخ:اطلاعات تماس تامین کننده ای که گواهی دریافت نموده، به عنوان مرجع اصلی در پرتال egovahi.ir درج شده است و به اطلاع عموم می‌رسد.

 

 

پرسش ۲۱:

کمیته تصمیم‌گیرنده در خصوص گواهی سطح‌بندی محصولات نظارت‌تصویری چه کسانی هستند؟

 

پاسخ: روند تالیف طرح در پاسخ به سوال “بر روی طرح سطح‌بندی تجهیزات نظارت تصویری چقدر کار شده است و ابعاد آن بررسی شده است؟” توضیح داده شده است. این طرح پس از اخذ نظرات بیش از 30 نفر از کارفرمایان، متخصصان و فعالان صنفی، در هیات مدیره اتحادیه مصوب گردیده است. همچنین پیشنهادات بهبود این طرح با ارایه درخواست به ریاست اتحادیه، در هیات مدیره اتحادیه قابل بررسی است.

 

 

پرسش ۲۲:

مدت اعتبار گواهینامه سطح بندی محصولات نظارت تصویری چرا شش ماه تعیین شده است؟ با توجه به تفاوت های بازار در خصوص اجناس وارداتی و اجناس تولید داخل، آیا نباید این زمان برای این دو نوع محصول متفاوت باشد؟

 

پاسخ: از آنجا که یکی از اهداف اصلی این طرح، حذف شکاف میان تولیدات داخلی و محصولات وارداتی است، هر دو نوع محصول با یک رویه مورد بررسی قرار می گیرد.
از سوی دیگر، پروسه خط تولید در کارخانجات به روز، معمولا حداکثر طی 6 ماه به روزرسانی می شود، بنابراین کیفیت محصول شش ماه قبل، با محصول فعلی منطقا
متفاوت خواهد بود. از سوی دیگر، گواهی نامه های کیفی در صنایع الکترونیکی و مخابراتی معمولا 3 ماهه صادر می گردند، لکن این زمان در این طرح، به دلایل مختلف،
دوبرابر در نظر گرفته شده است.

 

 

پرسش ۲۳:

آیا به تجهیزات بدون برند (No name) گواهی تعلق‌ می‌گیرد؟

 

پاسخ: عدم وجود نشان تجاری موجب بروز مشکلات متعددی برای خریدار خواهد شد. خریدار کالایی که شخصیت و هویت نداشته باشد، مشکلات متعددی از جمله عدم وجود متولی گارانتی و خدمات پس از فروش خواهد داشت و به همین دلیل موضوعی به نام تجهیز بدون نشان تجاری در دنیای کسب و کار حرفه ای معنی ندارد. تجهیز بدون نام تجاری، تجهیزی است که هیچ متولی ندارد بنابراین در طرح سطح بندی مورد ارزیابی
قرار نخواهد گرفت، لکن زمانی که فردی مسئولیت تجهیزی را چه در حوزه تولید و چه در حوزه واردات قبول می کند، تجهیز دیگر دارای پشتوانه می شود.
نکته قابل توجه آن است که در بازار نظارت تصویری، تجهیزاتی که بصورت OEM وارد می شوند (یعنی از تولیدکننده ای درخواست می شود که با نام تجاری دیگری محصولی را تولید نماید) و یا تجهیزاتی که با واردات قطعات در کشور تولید می شوند، عبارت No name اطلاق می گردد که این نام در اصل یک غلط مصطلح است. در کل هر تجهیزی که نام تجاری و متولی مشخصی دارد، می تواند از مزایای طرح سطح بندی بهره مند گردد.
مشکل دیگر خرید کالای بی نام و نشان یا No name ، نبود متولی خدمات پس از فروش است. اتحادیه طرح دیگری برای سامان دادن به وضعیت خدمات پس از فروش دارد تا خدمات بهتری به مردم ارایه گردد. لکن وقتی کالایی نام و نشانی ندارد، کسی تعهد خدمات آن را نیز نخواهد داشت و خریدار با اولین خرابی، به مشکل برخورده، مجبور به تعویض دستگاه خواهد شد. احتمال دارد در آینده، در پرتال egovahi.ir ، سطح خدمات پس از فروش نیز به عموم مردم اطلاع رسانی گردد.
پرسش: آزمایشات کیفیت به وسیله کالر برد (color board) و صرفا با سنجه بصری مسئول فنی انجام می شود یا اتفاقات دیگری در پروسه‌ی تست فنی آزمایشگاهی برای دوربین رخ می دهد؟شرح دقیق امور کنترل کیفیت چیست؟

 

پاسخ: آزمون های کیفیت تصویر و ویدیویی که درآزمایشگاههای همکار صورت می گیرد، تماما اتوماتیک انجام می شود و به همین دلیل نه خطای انسانی رخ می دهد و نه هیچ گونه نظر انسانی در این اندازه گیری موثر است.آزمایشات صورت گرفته در آزمایشگاههای همکار، بهبود یافته و توسعه یافته ی به روزترین آزمایشات کیفی جهان به همراه آزمونهای تخصصی انحصاری دیگری است که مستندات برخی از این آزمونها، توسعه یافته روندهای استانداردهای بین الملی به شرح ذیل هستند:

  • (ISO 12233 (Resolution
  • UL 2802
  • (ISO 19262,19263,19264 (Image Quality
  • (ISO 18844 (Flare
  • (ISO 19093 (Low Light Performance
  • (ISO 19567 (Texture
  • (ISO 20490 (Auto Focus
  • ( ISO 20954 (Image Stabilization
  • (IEC 61146-1 (Minimum Illumination
  • (ISO 14524 and ISO 15739 (Dynamic Range
  • (ISO 17850 (Image Distortion
  • (ISO 15781 (Maximum Frame Rate

 

 

پرسش۲۴:

آیا به جهت جلوگیری از شوک به بازار و به وجود آمدن مشکل برای صاحبان کالا، ممنوعیت فروش یا نصب تجهیزات نظارت تصویری فاقد گواهی سطح بندی، به صورت تدریجی، در گمرک و بازار پیاده سازی خواهد‌ شد؟

 

پاسخ: ایجاد ممنوعیت‌ها و الزامات قانونی، بعضا خارج ازقدرت اتحادیه است. اتحادیه چندین ماه است که در حال اطلاع رسانی به اعضای قانونمند می باشد که نسبت به تکمیل اقدامات مورد نیاز جهت ارزیابی محصولاتشان (چه تولید داخلو چه وارداتی) اقدام نمایند. لکن هم اکنون الزام توسط مراجع ذیصلاح در حال ابلاغ به حوزه دولتی است و همچنین به دلیل لزوم رعایت حقوق مصرف کنندگان و سایر قوانین کشور، تا ایجاد الزام عمومی، زمان زیادی فاصله نداریم. به بیان دیگر،فرصت لازم بیش از 4 ماه به فعالان داده شده است و طبق نامه اتمام حجت ارسالی اتحادیه، مسئولیت تخطی هریک از اعضا
که تاکنون نسبت به دریافت گواهی اقدام ننموده‌اند، صرفا با خود ایشان است.

 

 

پرسش ۲۵:

گواهینامه بین المللی در چه مرجعی قابل قبول است و چه پشتوانه ای دارد؟

 

پاسخ: گواهینامه های بین المللی، علاوه بر اتحادیه الکترونیک و حفاظتی، به تایید وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران نیز می رسد.

 

 

پرسش ۲۶:

در بعضی برندها، دو یا چند واردکننده ادعای نمایندگی رسمی دارند. چه تمهیدی برای این موضوع در روند صدور گواهی نامه سطح بندی محصولات نظارت تصویری دیده شده است؟

 

پاسخ: در گواهی صادر شده، نام و آدرس و مشخصات واحد متقاضی برای انجام آزمایش ذکر می شود. و این گواهی صرفا متعلق به آن واحد به خصوص خواهد بود. نشانی و شماره تماس تامین‌کننده دارای گواهی جهت اطلاع عموم مردم در پرتال http://egovahi.ir منتشر می‌گردد. همچنین واردکننده‌ای که تعهد نموده تجهیزات وارداتی وی از سطح کیفی نمونه تحویلی به اتحادیه برخوردار باشد، می تواند با درج QR-Code و سطح گرید بر روی بسته بندی محصول خود، برای مشتری اطمینان خاطر ایجاد کند.

 

 

پرسش ۲۷:

فرض کنید تجهیزی گرید A کسب کرد. اگر بعد از آن همان برند محصول دیگری با همان ادعا وارد کرد، اما محصول جدید کیفیت محصول قبلی را نداشت، چگونه از حقوق مصرف کنندگانی که محصول بی کیفیت خریداری کرده اند دفاع میشود؟ به بیان دیگر اگر در مرور زمان، کیفیت محصولی افت کرد، چگونه از حقوق مصرف کنندگانی که با تصور کیفیت خوب قبلی آن را خریداری کرده اند، دفاع می شود؟

 

پاسخ: گواهینامه به ازای هر محصول (Part Number) وبا مدت زمانی شش ماهه صادر می گردد. یکی از دلایلی که زمان گواهینامه خیلی طولانی نیست، پایبندی تولیدکنندگان
به کیفیت است، چون در صورت بلند مدت بودن گواهینامه،در صورت عدم پایبندی تولیدکننده به کیفیت اولیه، مصرف کنندگان ضرر می کنند. همچنین مشوقی برای افزایش کیفیت تجهیزات نیز برای تولیدکنندگان در آینده نزدیک وجود نخواهد داشت.