نویسنده:مهندس ابوالفضل خدایگانی

 

تقاضا جهت استفاده از سامانه‌های‌ نظارت‌تصویری حرفه‌ای در‌حال‌ رشد فزاینده‌ای می باشد و بررسی‌ها حاکی‌از این است که این رشد روند‌افزایشی خود را طی سال‌های آینده ادامه خواهد‌ داد. تخمین زده‌می‌شود حدود 10‌میلیون دوربین در سال 2006 در سرتاسر دنیا معامله و داد‌و‌ستد شده‌است در‌حالی‌که این عدد در سال 2016 به رقم 100 میلیون‌ عدد افزایش ‌داشته‌است. در سال 2018 این رقم چیزی در حد 130‌میلیون بر‌آورد می‌شود.

بر‌خلاف افزایش تقاضا در این بازار، متوسط قیمت دوربین‌ها و سایر تجهیزات نظارت‌تصویری سیر‌کاهشی خواهند‌داشت. بر این اساس پیش‌بینی‌های کارشناسان حاکی‌از آن است که ارزش دلاری این بازار در سال پیش‌رو تنها 6٪‌افزایش خواهد‌داشت.
مجال رشد‌ و‌ توسعه بازار‌ هدف برای تولیدکنندگان جهانی همراه با چالش به‌نظر می‌رسد، اما در این بین فرصتی‌طلایی برای تولیدکنندگانی بازار هدف را درست انتخاب می‌کنند وجود دارد. بازارهایی همانند آسیای جنوب‌شرقی و هند در سال‌های آتی نرخ افزایش حجم بازار بالاتری نسبت به سایر بازار‌ها خواهند‌ داشت، در نتیجه انتخاب‌های مناسب‌تری برای تولید و توزیع‌کنندگان هستند. در این بین نسل‌بعدی محصولات که از تکنولوژی‌های همانند یادگیری‌ عمیق بهره‌می‌گیرند، پتانسیل بالایی برای رشد در بازار‌ها دارند.
در ادامه به داغ‌ترین موضوعات سال‌ گذشته صنعت حفاظت‌ الکترونیک و نظارت‌ تصویری جهان می‌پردازیم.

• حرکت به سمت “لبه”

دو مورد از موضوعاتی که در سال‌های اخیر در این صنعت ورود کرده‌اند و باعث نوآوری شده‌اند پردازش‌ابری و اینترنت اشیا هستند. هر دو این تکنولوژی‌ها مزایای انکار ناپذیری هم برای کسب‌ و‌ کار‌ها و هم مشتریان داشته‌اند. یکی از تاثیرات اجتناب‌ ناپذیر این گام رو به جلو افزایش حجم داده‌هایی است که جابه‌جا، پردازش و ذخیره می‌شوند، است.
پیش‌بینی می‌گردد که پردازش در‌لبه بیش‌ از‌ پیش مورد‌ استقبال قرار‌گیرد، زیرا این نه تنها یک رویکرد‌ نوین و بهینه است، بلکه راه‌حلی برای رفع‌کردن مشکل حجم بالای داده تولید‌شده که به آن اشاره‌کردیم نیز است. در پردازش در لبه، هدف آن است که پردازش داده‌ها در نزدیک‌ترین واحد به‌جایی که در آن داده تولید می‌شود، صورت گیرد. این امر به ما کمک می‌کند تا به طور قابل‌ توجهی میزان پهنای‌ باند‌ مصرفی بین سنسور‌ها، دستگاه‌های نظارتی و مرکز داده ها را کاهش دهیم.

• بازار جهانی در برابر بازار چین

درگزارش منتشر‌شده توسط IHS Markit که به بررسی بازار صنعت نظارت‌تصویری می‌پردازد، به فراگیر بودن و استثنایی‌ بودن بازار چین اشاره‌ شده‌ است. تخمین‌ زده می‌شود چیزی حدود 46٪ بازار تجهیزات حرفه‌ای نظارتی ویدیویی دنیا در تصرف این ابرقدرت نوظهور دنیا باشد.
بازار تامین تجهیزات در چین با‌ وجود دو برند بزرگ Hikvision و Dahua که حجم بسیار‌بالایی از این تجارت را در اختیار‌دارند، بسیار فشرده است. این در حالی است که در سایر نقاط دنیا بازار‌ها با وجود تجمیع شدن‌های چند سال اخیر باز هم بسیار قطعه قطعه شده‌است.
نکته قابل‌توجه دیگری که در این بین قابل‌ اشاره است، افزایش نرخ تقاضا برای دوربین‌های HD در بازار چین است.

• حضور پر رنگ‌تر ابر

به‌طور فزاینده‌ای اکوسیستم ابری به‌جای سرور‌های در محل جهت فعالیت‌های تجمیعی مورد‌ توجه قرار‌ می‌گیرد. بر‌خلاف حرکت این صنعت به پرداش در لبه، ابر همچنان نقش ویژه و تعیین‌کننده‌ای را در این بین ایفا خواهد‌نمود.
همین‌طور که در صنعت نرم‌افزار ابَر‌ کمپانی‌هایی همچون آمازون، مایکروسافت و گوگل بخشی از آینده خود را در ابر می‌بینند و سرمایه‌ گذاری‌های هنگفتی در این زمینه کرده‌اند و خدمات متنوعی بر این پایه می‌دهند،‌ در این صنعت نیز روز‌به‌روز تعداد بیشتری از کمپانی‌ها به ارایه خدمات مبتنی بر ابر می‌پردازند، در نتیجه اکنون ابر گزینه مناسب‌تر و مورد علاقه‌ای برای تجمیع می باشد.
یکی از مزایای بهره‌گرفتن از ابر کاهش قابل ملاحظه به نیاز نیروی پشتیبانی در محل مشتری می باشد که در هزینه‌ها بسیار صرفه‌جویی می کند.

• حضور یادگیری ماشین و یادگیری‌عمیق

در طی سال گذشته شاهد ورود هوش‌مصنوعی به صنعت حفاظت‌ الکترونیک و نظارت‌ تصویری بودیم و هرچه بیشتر مزایای کاربردی آن در این صنعت بر همگان آشکار‌ شد. انفجار حجم داده‌های در دسترس برای آنالیز به هوشمندی فزاینده‌ی کسب‌ و‌ کار‌ها کمک زیادی کرده‌است.
همین‌طور که برنامه‌های کاربردی در حال توسعه می‌باشند،
فرصت‌های زیادی برای الگوریتم‌های آنالیز پیش‌بینی‌ کننده وجود‌ دارد که می‌توانند امر پیش‌بینی رخداد‌ها را تسهیل کنند.
این رخدادها از وقایع تروریستی گرفته تا بی‌احتیاطی‌ در محیط‌های کارگاهی و مشکلات ترافیکی و سرقت در فروشگاه‌ها و حتی موارد دلخراش خودکشی در ریل‌های راه‌آهن را شامل ‌می‌شود.

• امنیت سایبری و GDPR

بهبود دايمی امنیت‌ سایبری به‌خاطر توقف‌ناپذیری مجرمان فضای‌ مجازی در اکسپلویت‌ کردن آسیب‌ پذیری‌های تکنولوژی‌های جدید، یک وظیفه تمام‌ نشدنی است.
در‌این‌حال همین‌طور که دستگاه‌های متصل افزایش ‌می‌یابد، نقصان‌ و آسیب‌پذیری‌ها نیز احتمال‌ بیشتری می‌یابند که اگر مورد بررسی قرار‌ نگیرند ممکن است مورد نفوذ قرار گیرند.
قانون‌گذاری‌ها جهت پوشش‌ دادن این مسایل در‌حال ایجاد‌ هستند. مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا یا GDPR که ضرب‌الاجل آن در ماه مه سال 2018 بود هر زمانی که داده‌ای نگه‌داری یا استفاده‌ می‌گردد، حفاظت از داده را یکپارچه می‌کند.
همچنین طبق این مقررات اگر سیستم‌نظارتی ارگانی، جایی از مکان عمومی را پوشش‌ دهد،موظف‌ است تا کپی از آن داده یا ویدیو و … را به اشخاصی که در رکورد آن مکان حضور داشتند، ارایه‌ دهند.اگر سیستمی برای این امر بهینه نشده‌ باشد، احتمال این است که یک‌بار کاری مدیریتی بالا در تصدیق و پردازش این درخواست‌ها به‌وجود‌ آید.

• بازار نارس اینترنت اشیا بالغ خواهد‌ شد

اینترنت اشیا به نقطه‌ای رسیده‌ است که استفاده از یک معماری مقیاس‌پذیر جهت جمع‌آوری و آنالیز موفق داده‌ها و مدیریت شبکه‌ی دستگاه‌های متصل، بسیار حیاتی است. پلتفرم‌های اینترنت اشیا این صنعت به تجهیزات نود‌های انتهایی تولید‌شده توسط شرکت‌های مختلف این اجازه را می‌دهند تا در کنار یکدیگر فعالیت‌کنند و به‌راحتی در بستر شبکه‌های موجود به تبادل داده بپردازند.
تعداد زیادی کمپانی چه باسابقه و چه تازه‌وارد به این صنعت در حال توسعه و عرضه پلت‌فرم‌هایی برای پشتیبانی از تجهیزات اینترنت اشیا هستند و سال آتی شاهد بلوغ اینترنت اشیا در این صنعت خواهیم‌ بود.

• اولویت بالاتر شناسایی پهپاد‌ها و کوادکوپتر‌ها نسبت به استفاده از خودشان

در طی سال‌های اخیر استفاده از پهپاد‌ها در امور مختلف رو به افزایش بوده و هر‌از‌چند‌گاهی کاربری جدیدی برایشان در‌نظر‌گرفته می‌شود. اما با فراگیر‌شدن کوادکوپتر‌ها و آسان‌ بودن تهیه آن‌ها نوع جدیدی از خطرات را نیز با خود به همراه آورده‌اند. هر از چندگاهی از گوشه کنار دنیا اخبار استفاده نادرست عمدی یا غیر‌عمدی از کوادکوپتر‌ها به‌گوش می‌رسد از جمله فرود‌آمدن یک کواد کوپتر در محوطه کاخ‌ سفید بدون شناسایی‌شدن در سال 2015 یا استفاده‌های متعدد داعش از تعداد بالایی از کوادکوپتر‌ها برای حمل مواد‌ منفجره در نبرد‌های شهری. از آن‌جا که تکنولوژی‌های موجود برای شناسایی پهپاد‌های بزرگ و نظامی کاربرد‌دارند و این کوادکوپتر‌ها اغلب از جنس پلاستیک می‌باشند، امر شناسایی این دستگاه‌ها یک چالش با اولویت بالا است که هرچه سریع‌تر باید برای آن چاره‌ای اندیشید. بدین خاطر توسعه تکنولوژی در راستای شناسایی پهباد‌ها از توسعه خود تکنولوژی پهپادها، اهمیت بسیار بالاتری دارد.

• تحمل خطا، بیشترجدی گرفته‌می‌شود

همچنان بسیاری از سیستم‌های نظارتی قابلیت تحمل خطا و ظرفیت شکست‌ خوردن‌ پایینی برخوردارند.
به نظر می رسد در سال جاری شاهد یک تغییر در این زمینه باشیم تا این صنعت نیز همانند سایر بخش‌های صنعت IT در این موضوع بسیار دقیق شود.
همانطور که CCTV‌‌ها هر روز بیش‌ از‌ پیش ارزشمند و کاربردی‌تر می‌شوند، عواقب از‌ کار‌ افتادن آن‌ها نیز خطرناک‌تر و زیان‌بار‌تر خواهد‌ بود.
به‌گفته‌ یکی‌ از موسسان یک شرکت نظارتی مبتنی‌بر ابر بسیاری از داده‌های بصری ضبط‌شده توسط دوربین‌های امنیتی در بریتانیا به‌هدر می‌رود.

جیمز‌ویکز مدیرعامل شرکت Cloudview اظهار‌ داشت که تعداد بسیار کمی از کسب‌ و‌ کار‌ها تصاویر CCTV که ضبط‌ کرده‌اند را آنالیز‌ می‌کنند.
همانطور که لزوم بهره‌برداری از حجم عظیم‌ داده‌های ویدیویی ذخیره‌شده در سازمان‌ها آشکار‌تر می‌گردد و آن‌ها به این سمت حرکت می‌کنند، هزینه ناشی از خرابی سیستم‌ها نیز به همان میزان افزایش می‌یابد، همچنین انگیزه‌ و مناسبت برای بهبود‌ دادن عملکرد تحمل خطا و میزان شکست‌پذیری سیستم‌ها، متقاعد کننده‌تر خواهد‌ شد.