در هیچ نقطه‌ای از هستی، جامعه‌ای را نمی‌توان یافت که نسبت به امنیت و آرامش و آثار ارزشمند آن احساس نیاز نکند و در نقطه مقابل از نا‌امنی، هرج‌و‌مرج و تعدی به جان و مال انسان‌ها در رنج و تنگنا قرار‌نگیرد.
از این روست که اقدام به طراحی و اجرای سامانه‌های امنیت‌الکترونیک مناسب با شرایط هر سازمان، با اجتناب از به‌کارگیری روش‌های زودگذر و غرق شدن در هیاهوی فناوری‌ها، کلید پاسداری از سرمایه‌ها و ارتقا ارزش آن است.
سوال اول در استفاده از فناوری این‌گونه طرح می‌شود که آیا با نقشه راه سیر تعالی سازمان هماهنگی دارد؟ اگر این‌گونه است در استفاده از آن باید پیشگام بود، اما اگر پاسخ منفی است باید در حد لزوم از آن بهره‌برداری کرد یا به‌طور کلی از آن چشم‌پوشی نمود.
با عنایت به اهمیت استفاده از سامانه‌های امنیت‌الکترونیکِ به‌روز و کارآمد برای اعلام و کنترل وضعیت فضاهای داخلی و بیرونی یک سازمان از جنبه وقوع موارد عادی یا غیر‌عادی، استفاده از قابلیت‌ها و امکانات سامانه‌هایی چون: نظارت‌تصویری ، حفاظت‌پیرامونی، کنترل‌دسترسی (تردد) مجاز، هشدار نفوذ، مخابرات‌هوشمند، کاوش در داده‌ها، اطلاع رسانی صوتی، اعلام و اطفا‌‌حریق ، کنترل‌هوشمند روشنایی (داخلی و پیرامونی)، و نیز طراحی و اجرای مرکز‌داده، و مرکز پایش و مانیتورینگ هوشمند و سامانه‌هایی از‌این‌دست مورد نیاز خواهد بود. در بین سامانه‌های مذکور، استفاده از راهکارهای مبتنی بر سامانه‌های نظارت‌تصویری امکان کنترل، مدیریت و نظارت بر وقایع را به‌صورت شبانه‌روزی در‌اختیار بهره‌بردار قرار می‌دهد.از‌آنجا‌که نحوه عملکرد یک دوربین‌مداربسته تاثیر ویژه‌ای بر کارکرد سامانه نظارت‌تصویری دارد، انتخاب دوربین بر اساس فناوری‌های ارایه شده در بازار، بررسی استراتژی سازمان و در‌نظر‌گرفتن محدودیت‌های‌امنیتی و اقتصادی ایشان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.سند حاضر به بررسی فناوری‌های ارایه شده در این حوزه و مقایسه آن‌ها با یکدیگر پرداخته است.


فناوری دوربین‌های مداربسته

این روزها با توجه به ارایه فناوری‌های گوناگون دوربین‌های نظارت‌تصویری، انتخاب فناوری مناسب بسیار حایز اهمیت است. از سوی دیگر انتخاب فناوری دوربین در انتخاب تجهیزات جمع‌آوری، امن‌سازی و انتقال‌داده‌ها و تجهیزات و نرم‌افزارهای ضبط، مدیریت و مانیتورینگ مرکزی نیز تاثیرگذار است.
فناوری‌های آنالوگ‌، آنالوگ اچ‌دی و تحت‌شبکه‌، فناوری‌های ارایه‌‌شده در بازار تجهیزات نظارت تصویری هستند اما باتوجه به حجم بالای اطلاعات ارایه‌شده در این حوزه، تصمیم‌گیری برای انتخاب بهترین فناوری برای به‌کارگیری در هر پروژه‌ای، کاری سخت و پیچیده به‌نظر می‌رسد. از این رو در جدول زیر، مقایسه کلی این فناوری‌ها ارایه شده‌است:

دوربین‌های آنالوگ 

دوربین‌‌های آنالوگ، اولین نسل دوربین‌ در سامانه‌های نظارت‌تصویری به شمار می‌روند. این دوربین‌ها، دارای اجزای ساده‌ای از جمله لنز، سنسور تصویر، تقویت کننده سیگنال تصویر و منبع تغذیه هستند. تصویر در این دوربین‌ها، پس از دریافت از طریق سنسور تصویر، به مدار تقویت‌کننده سپرده‌شده و مستقیما از طریق رابط BNC به خارج ارسال می‌شود. به بیان دیگر، تصویر ماهیت آنالوگ داشته و دیجیتایز نمی‌شود.
وضوح‌تصویر در تصاویر دوربین‌های‌آنالوگ، به جای تعداد پیکسل (از آنجا که ماهیت دیجیتال ندارد)، از روش دیگری که تعداد خطوط تصویر است، محاسبه می‌شود. به دلیل پدیده شکست تصویر در فناوری‌آنالوگ، کیفیت‌تصویر دوربین‌‌های آنالوگ به‌میزان بسیار پایینی محدود است. این فناوری، مشکلات متعددی در حوزه نظارت تصویری ایجاد نمود،بنابراین متخصصین به‌دنبال حل این مشکلات، راهکارهای جدیدتری را خلق کردند که در ادامه این متن به آنها می‌پردازیم. ساختار عمومی دوربین‌های آنالوگ به‌شرح زیر است:

ساختار دوربین های آنالوگ

ساختار عمومی دوربین‌های آنالوگ

معرفی فناوری‌های آنالوگ اچ‌دی (AHD, CVI, ATI, SDI)

فناوری ‌HD در سیستم‌های آنالوگ برای اولین‌بار در سال 2010 میلادی به‌عنوان جایگزینی برای سیستم‌های آنالوگ سنتی و سیستم‌های نظارت‌تصویری مبتنی‌بر شبکه به صنعت نظارت‌تصویری معرفی‌گردید.
این فناوری قادر بود که تصاویر ویدیویی با کیفیت بالاتری نسبت به فناوری آنالوگ، بر روی کابل‌های هم محور و زوج ‌بهم تابیده ارایه دهد. تا حد زیادی پیچیدگی نصب و راه‌اندازی این فناوری نسبت به فناوری سیستم‌های تحت شبکه پایین‌تر بود.
با این‌حال در آن زمان به‌علت این‌که این فناوری هنوز اثبات شده نبود و نسبتا هم گران‌قیمت بود، کارشناسان سیستم‌های امنیتی رویکرد مناسبی در جهت استفاده از فناوری آنالوگ اچ‌دی از خود بروز ندادند.
از آنجا که تقاضا و انتظار برای افزایش کیفیت سیستم‌های نظارت تصویری در چند سال اخیر به شدت افزایش یافت، صاحبان این فناوری به فعالیت‌های خود سرعت بخشیده و در جهت هرچه کارآمدتر و مرقون به‌صرفه‌ شدن فناوری آنالوگ اچ‌دی گام برداشتند، تا این‌که این فناوری رشد چشمگیری پیدا کرد و هم اکنون جزو فناوری‌های مطرح در صنعت نظارت‌تصویری به‌شمار می‌آید و در آینده‌ای نزدیک جایگزین بخش قابل‌توجهی از سامانه‌های‌آنالوگ‌سنتی خواهد‌شد.

فرصت‌ها در فناوری آنالوگ اچ‌دی

هنگامی که فناوری‌های آنالوگ‌سنتی، تحت‌شبکه و آنالوگ اچ‌دی را با هم مقایسه‌می‌کنیم، فناوری آنالوگ اچ‌دی فرصت‌هایی در پروژه نظارت‌تصویری ایجاد‌می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
1.قیمت مناسب
قیمت تمام‌شده این فناوری نسبت‌به قیمت و بازدهی سامانه‌های آنالوگ سنتی قابل رقابت است و همچنین هزینه این فناوری تاحدود زیادی ارزان‌تر از فناوری‌ تحت‌شبکه است.
2.امکان استفاده از بستر قبلی
دوربین‌های آنالوگ اچ‌دی، برای انتقال‌تصویر، صدا و داده‌های کنترلی می‌توانند از کابل‌های هم محور و یا زوج به هم تابیده استفاده‌کنند. به بیان دیگر، اگر قبلا سامانه نظارت تصویری آنالوگ داشته‌اید (در صورت سالم بودن و نویز پایین)، می‌توانید بدون تغییر در بستر از این فناوری بهره‌برداری کنید.
3.امکان ارسال همزمان تصویر، صدا و داده‌های کنترلی بر روی یک کابل
این روزها در برخی از فناوری‌های آنالوگ اچ‌دی، نظیرCVI ، TVI و AHD ، می‌توانید انواع داده ازجمله تصویر، صدا و داده‌های کنترلی را بر روی یک سیم هم‌محور منتقل نمایید، به همین دلیل، درصورت استفاده ا‌ز این فناوری‌ها، در مقایسه با فناوری تحت‌شبکه نقطه‌ضعفی وجود ندارد. علاوه بر این نسبت به فناوری آنالوگ نیز سیم‌کشی کمتری خواهیم‌داشت.
4.وضوح تصویر بیشتر از آنالوگ
سامانه‌های نظارت‌تصویری مبتنی‌بر فناوری‌آنالوگ‌اچ‌دی قادر‌به ارایه تصاویری با وضوح‌تصویر خوب و در عین حال سادگی و هزینه پایین راه‌اندازی (مانند فناوری آنالوگ سنتی) می‌باشند. این سامانه‌ها در فناوری‌های CVI ، TVI و AHD در حال حاضر تصاویری با کیفیت 8 مگاپیسکل (شانزده برابر وضوح تصاویر آنالوگ سنتی) ارایه می‌نمایند.
5.سهولت نصب و راه اندازی
راه‌اندازی سامانه‌های مبتنی‌بر فناوری آنالوگ‌اچ‌دی، همانند فناوری‌آنالوگ، ساده است. (بدون نیاز به بستر شبکه و یا صدور مجوزهای موجود در بستر تحت‌شبکه، راه‌اندازی می‌شوند.)
6.تاخیر کمتر در تصاویر
این فناوری تصاویر ویدیویی را با تاخیر کمتر نسبت به سامانه‌های تحت‌شبکه نمایش‌می‌دهد.
7.انتقال تصویر در فواصل طولانی‌تر
در سامانه‌های مبتنی‌بر فناوری‌آنالوگ اچ‌دی تصاویر ویدیویی را می‌توان بیشتر از فاصله استاندارد در آنالوگ سنتی و تحت شبکه انتقال‌داد.

تهدید‌ها در فناوری آنالوگ اچ‌دی

هر فناوری مشکلات و تهدیدهایی دارد. برخی از مشکلات و تهدیدهای اصلی فناوری دوربین‌های ارتقا‌یافته‌ی آنالوگ مربوطه به استفاده از بستر هم محور و یا فقط یک زوج سیم است. برخی دیگر نیز مربوط به ماهیت این فناوری است:
1.محدودیت کیفیت‌تصویر
باتوجه‌به محدودیت پهنای‌باند کابل کواکس و یا زوج‌سیم، حداکثر کیفیت تصویری که تاکنون فناوری‌هایCVI ، TVI و AHD توانسته‌اند ارایه‌کنند، تا 8 مگاپیکسل محدود بوده‌است. این درحالی است که در فناوری تحت‌شبکه، شاهد دوربین‌هایی با وضوح‌تصویر بیش از 20 مگاپیکسل هستیم.
2.محرومیت از مزایای سوییچ و شبکه
بدون شک ساختار Eternet با پیشرفت‌هایی که کرده، در فواصل بالا، حجم‌زیاد و پروژه‌های‌بزرگ، موجب کاهش هزینه بستر خواهد‌شد. لکن تجهیزات ارتقا‌یافته‌ی آنالوگ، از این مزایا محروم هستند، زیرا فناوری انتقال‌داده آنها Eternet  نیست.
3.عدم امکان استفاده از کابل‌های چند‌تکه
از آنجا که این فناوری از حداکثر پهنای‌باند کابل هم‌محور یا زوج‌سیم استفاده‌می‌کند، در صورتی‌که این کابل‌ها تکه شده‌باشند و بعد به‌هم متصل شده‌باشند، به دلیل کاهش پهنای باند در اتصلات، نمی‌توان از آنها استفاده‌کرد. لذا در پروژه‌هایی که از بستر کواکس برای این نوع سامانه نظارت‌تصویری استفاده‌می‌شود، باید توجه داشت که کابل‌ها تکه نشده باشند.
4.ریسک بالای شکست کابل هم‌محور
امکان شکست کابل هم‌محور در زوایای بسته زیاد است و در صورت شکست، قابل‌استفاده نیست. همچنین به دلیل بروز نویز در خم شدن کابل هم محور، این فناوری‌ها با توجه به استفاده از حداکثر پهنای باند، دچار مشکل می‌شوند.
5.کیفیت پایین بهبود‌دهنده‌های تصویر از جمله WDR
قابلیت‌های بهینه‌سازی تصویر ارایه‌شده بر روی این فناوری‌ها ازجمله WDR، AGC، AWB تاکنون از کیفیت پایین‌تری نسبت‌به دوربین‌های تحت‌شبکه برخوردار بوده‌است.
6.از‌بین‌رفتن بی‌دلیل سیگنال ویدیویی به‌صورت متناوب
این یکی از اسرار حل‌نشده دوربین‌های ارتقا‌یافته‌ی آنالوگ است. در‌حالی‌که از‌دست دادن ویدیو اتفاق نادری در میان دوربین‌های امنیتی نیست، در این مدل دوربین‌ها، شما معمولا قادر‌به ردیابی این موضوع و یافتن دلیل آن نخواهید‌شد. مشکل این است که ازبین‌رفتن تصویر به‌خودی‌خود اتفاق‌افتاده و مربوط به خطای نصب و راه‌اندازی نیز می‌تواند نباشد. کاهش کیفیت تصویر و از‌دست‌دادن کامل ویدیو در بین دوربین‌های آنالوگ اچ‌دی، خصوصا وقتی بیش از یک سال از نصب آن‌ها بگذرد، رویدادی رایج است. در برخی از موارد نیز تصویر ثابت خواهد‌ماند و تنها راه‌حل شما، خاموش و روشن کردن یا ریست کردن کامل سامانه است. متاسفانه در برخی موارد، این مشکلات از سوی سامانه گزارش نیز نمی‌شود. ممکن است با این مشکل چندین بار در یک روز مواجه شوید.
7.مشکلات در منبع تغذیه
در بسیاری موارد، حتی دوربین‌هایی از یک برند و یک مدل در فناوری ارتقا‌یافته‌ی آنالوگ، مصرف‌جریان و حتی ولتاژ متفاوتی دارند.
بستر مورد‌نیاز فناوری‌های آنالوگ اچ‌دی
در‌حال‌حاضر بستر‌مورد‌نیاز برای انتقال‌تصویر، برق، صوت‌و‌داده، در فناوری‌های آنالوگ اچ‌دی یکسان است. تمام فناوری‌های آنالوگ اچ‌دی می‌توانند بر روی یک کابل (یا زوج سیم) ، تصویر، برق، صوت و داده را منتقل نمایند.

 

فناوری AHD
Analog High Definition

فناوری AHD یک فناوری جایگزین جهت ذخیره‌سازی، انتقال و پخش تصاویر ویدیویی با وضوح تصویر با کیفیت HD و بالاتر از آن است که توسط تولیدکنندگان تراشه pihCtxeN و xineyE به بازار نظارت‌تصویری عرضه‌ شده‌است. این فناوری با استفاده از یک اسکن پیشرفته جهت بازتولید رنگ‌‌ها و ازبین بردن تاری و پرش تصاویر، تصویری با جزییات بیشتر ایجاد‌می‌کند.
دستگاه ضبط تصاویر AHD سازگار با تمامی دوربین‌های آنالوگ، AHD و در برخی دستگاه‌های ترکیبی سازگار با دوربین‌های تحت‌شبکه می‌باشند.
قابلیت‌ها و مزایای فناوری AHD
• پشتیبانی از دوربین‌های با کیفیت 960H ، 720P ، 1080P و بالاتر تا 8 مگاپیکسل
• انتقال تصویر با تاخیر زمانی نزدیک به صفر بر روی کابل هم‌محور در فواصل‌طولانی.
• پشتیبانی از تمامی دوربین‌های آنالوگ و سازگار با کابل‌کشی‌ سامانه‌های آنالوگ قدیمی و عدم‌نیاز به تغییر زیرساخت در زمان به‌روزرسانی سامانه‌های آنالوگ قدیمی.
• انتقال‌تصویر، برق، صدا و دیتا بر روی کابل هم‌محور.
مقایسه فناوری AHD با دیگر فناوری‌های آنالوگ اچ‌دی
• انتقال‌تصویر طولانی‌تر نسبت به فناوری IDS و در کابل‌های زوج به‌هم‌تابیده کوتاه‌تر از فناوری TVI و CVI
• کیفیت‌تصویری نسبتا پایین‌تر از فناوری‌های SDI و TVI
• انعطاف‌پذیری نسبتا محدود در تنظیمات سیستم ضبط دیجیتال تصویر (شبیه به فناوری‌های SDI و CVI )
• انعطاف‌پذیری کمتر نسبت به فناوری TVI
• وضوح‌تصویر بالاتر از فناوری SDI

 

فناوری CVI
High-Definition Composite Video Interface

فناوری CVI قابلیت انتقال، ضبط و پخش تصاویر با رزولوشنDH و بالاتر از آن بر روی بستر آنالوگ را دارا است. این فناوری توسط تولید‌کننده معروف محصولات امنیتی از کشور چین، یعنی شرکت داهوا توسعه‌ یافته و به بازار سیستم‌های‌امنیتی معرفی شده‌است.
کیفیت‌تصاویر ویدیویی در فناوری CVI قابل مقایسه و رقابت با دیگر فناوری‌های انتقال تصویر در سامانه‌های نظارت‌تصویری است.کیفیت تصاویر در این فناوری کمی پایین‌تر از کیفیت تصاویر در فناوری‌های SDI و TVI است که البته این تفاوت کیفیت، بسیار ناچیز است.
قابلیت‌ها و مزایای فناوری CVI
• پشتیبانی از دوربین‌های با کیفیت 960H ، 720P ، 1080P و  بالاتر تا 8 مگاپیکسل تا امروز.
• انتقال‌تصویر با تاخیر زمانی نزدیک به صفر بر روی کابل هم‌محور در فواصل‌طولانی.
• پشتیبانی از تمامی دوربین‌های آنالوگ و سازگار با کابل‌کشی‌های سامانه‌های آنالوگ قدیمی و عدم نیاز به تغییر زیر‌ساخت در زمان به‌روزرسانی سامانه‌های آنالوگ قدیمی.
• انتقال‌تصویر، برق، صدا و دیتا بر روی کابل هم‌محور.
مقایسه فناوری CVI با دیگر فناوری‌های آنالوگ اچ‌دی
• انتقال تصویر طولانی‌تر نسبت به فناوری SDI و AHD
• انعطاف‌پذیری نسبتا محدود در تنظیمات سیستم ضبط دیجیتال تصویر (شبیه به فناوری‌های SDI و CVI)
• انعطاف‌پذیری کمتر نسبت‌به فناوری TVI
• وضوح تصویر بالاتر از فناوری SDI

 

فناوری SDI
High-definition Serial Digital Interface

فناوری SDIیکی دیگر از فناوری‌های HD بر روی بستر آنالوگ است که در سال 1989 توسط «انجمن مهندسان تصاویر متحرک و تلویزیونی» یا همان SMPTE ابداع شد.
فناوری IDS-DH براساس استاندارد   SMPTE 292M به‌وجود آمده‌‌است. این فناوری در سال1998 معرفی‌گردید، که بر‌اساس آن تصاویر HD خام (بدون فشرده‌سازی و از‌دست‌رفتن کیفیت) تا حجم 1/485 گیگابیت بر ثانیه و با وضوح تصویر با کیفیت 720P و 1080P توسط کابل هم‌محور انتقال داده‌می‌شوند.
فناوری SDI اجازه می‌دهد تا ویدیوی دیجیتال غیرفشرده بر روی یک کابل‌تک به جریان بیافتد، این فناوری از کلمات 10 بیتی سیگنال‌های ویدیویی دیجیتالی غیرفشرده برای پشت‌سرهم فرستادن از طریق کابل هم‌محور استفاده‌می‌کند.

قابلیت‌ها و مزایای فناوری SDI

• پشتیبانی از دوربین‌های با کیفیت 960H ، 720P ، 1080P.
• انتقال تصویر با تاخیر زمانی نزدیک به صفر بر روی کابل هم‌محور در فواصل‌طولانی.
• پشتیبانی از دوربین‌های آنالوگ و سازگار با کابل‌کشی‌های سامانه‌های آنالوگ قدیمی و عدم نیاز به تغییر زیر ساخت (در فواصل تا 150 متر) در زمان به‌روزرسانی سامانه‌های آنالوگ قدیمی.
مقایسه فناوری SDI با دیگر فناوری‌های HD آنالوگ
• کیفیت تصویر مناسب‌تر از سایر فناوری‌های آنالوگ.
• وضوح تصویر کمتر از سایر فناوری‌های آنالوگ اچ‌دی.
• کمترین فاصله انتقال تصویر در بین فناوری‌های آنالوگ.
• انعطاف پذیری نسبتا محدود در تنظیمات DVR (شبیه به فناوری‌های SDI و CVI)
• انعطاف‌پذیری کمتر نسبت به فناوری TVI .

 

فناوری TVI
High-Definition Transport Video Interface

فناوری TVI از فناوری‌های پیشرو و نوین در عرصه سامانه‌های نظارت‌تصویری است که قادر به انتقال‌تصویر با کیفیت وضوح تصویر بالا، برق، صدا و دیتا، بدون تاخیر بر روی کابل هم‌محور است. این فناوری در سال 2102 توسط کمپانی آمریکایی TechPoint ابداع‌شده‌است.
در فناوری TVI همانند فناوری CVI بر روی کابل هم‌محور یک کانال ارتباطی دوطرفه بین دوربین و DVRبه‌جهت ارسال دستورات‌کنترلی مانند کنترل PTZ ، OSD، آلارم و … ایجاد‌می‌شود. فناوری TVI یکی از سازگارترین فناوری‌های استفاده‌شده در سامانه‌های نظارت‌تصویری است که توانایی انتقال‌تصاویر ویدیویی با‌کیفیت 720P و 1080P و بالاتر از آن تا فاصله 500 متر را دارد.
فناوری TVI قادر به یکپارچگی با دوربین‌های تحت‌شبکه و دوربین‌های آنالوگ سنتی در یک سامانه نظارت‌تصویری است. جهت جایگزینی سامانه‌های نظارت‌تصویری آنالوگ سنتی با فناوری TVI احتیاج به هیچ‌گونه تغییر در بستر و کابل‌کشی سامانه قبلی ناست و فقط باید دوربین‌ها و DVR جایگزین شوند.

قابلیت‌ها و مزایای فناوری TVI :

• پشتیبانی از دوربین‌های با کیفیت 960H ، 720P ، 1080P و بالاتر تا 8‌مگاپیکسل تا امروز.
• انتقال‌تصویر با تاخیر زمانی نزدیک به صفر بر روی کابل هم‌محور در فواصل طولانی.
•پشتیبانی از تمامی دوربین‌های‌آنالوگ و سازگار با کابل‌کشی‌های سامانه‌های آنالوگ قدیمی و عدم‌نیاز به تغییر زیر‌ساخت ( در فواصل تا 500 متر ) در زمان به‌روزرسانی سامانه‌های‌آنالوگ قدیمی.
• انتقال‌تصویر، برق، صدا و دیتا بر روی کابل هم‌محور.
مقایسه فناوری TVI با دیگر فناوری‌های HD آنالوگ
• کیفیت تصویر بهتر نسبت به CVI و AHD ، نسبتا کمتر از SDI
• طولانی‌ترین فاصله انتقال تصاویر ویدیویی بر روی کابل‌های هم محور و زوج‌های به‌هم‌تابیده در بین تمامی فناوری‌های آنالوگ و تحت‌شبکه.
• وضوح تصویر بالاتر از فناوری IDS

آینده فناوری HD آنالوگ

تولید‌کنندگان فناوری DH آنالوگ در جهت ارتقا قابلیت‌های سامانه‌های نظارت‌تصویری مبتنی بر این فناوری‌ها دستیابی به قابلیت‌ها و توانمندی‌های بسیاری را پیش‌بینی کرده‌اند.مهم‌ترین قابلیت‌ها و توانمندی‌های به‌شرح‌زیر است:
•تصاویر ‌ویدیویی با وضوح‌ تصویر بالاتر از 4K
•نرخ فرم بر ثانیه بالاتر از 30 فریم در ثانیه.

3. دوربین‌های تحت شبکه (IP):

با توسعه فناوری اطلاعات، خصوصاً شبکه (Ethernet)، تجهیزات تحت شبکه توسعه روز افزونی یافتند و این نظریه که هر دستگاهی می‌تواند، برای کنترل، ارایه و دریافت داده، تحت شبکه مدیریت شود، قوت گرفت. این تئوری که مبنای هوشمندسازی جهان امروز قلمداد می‌شود، در حوزه نظارت‌تصویری، موجب طراحی و تولید دوربین های تحت شبکه شد.

شماتیک ساختار داخلی دوربین های تحت شبکه

دوربین مداربسته شبکه یک دستگاه الکترونیکی است که برای دریافت تصاویر و تبدیل آنها به اطلاعات دیجتال از آن استفاده می‌شود. این کار در دوربین‌های مداربسته شبکه به وسیله حسگر الکترونیکی دوربین یا Image Sensor صورت می‌گیرد. این حسگر می تواند یکی از انواع CCD یا CMOS باشد.
دوربین‌های تحت‌شبکه را می‌توان پیشرفته‌ترین دوربین‌های مداربسته دانست. استفاده از این دوربین‌ها، هر روزه در حال افزایش است و رفته رفته، جای دوربین‌های نسل قبلی خود را، خصوصا در سازمان‌های بزرگ و حرفه‌ای می‌گیرند.
دوربین‌های مداربسته تحت شبکه، در واقع نوعی کامپیوتر کوچک نیز محسوب می‌شوند. این دوربین‌ها پس از دریافت اطلاعات تصاویر از حسگر، آنها را به اطلاعات دیجیتال تبدیل کرده و این بسته‌های داده را به شبکه تحویل می‌دهند. وجود مدارات تبدیل کننده در این دوربین‌ها باعث افزایش پیچیدگی و هزینه‌های آنها شده است، خصوصا در دوربین‌های گران‌قیمت‌تر، آنالیزهای پیشرفته‌ای نیز روی تصاویر صورت می‌پذیرد که محتاج تراشه‌های گران‌قیمتی است.
هر شرکت تولیدکننده سیستم‌های مداربسته تحت شبکه، پروتکلی مختص به خود را برای دوربین‌های تولید شده استفاده می‌کند. این کار موجب می‌شود در یک سیستم مداربسته شبکه نتوان از چند دوربین متفاوت برای یک سیستم یکپارچه استفاده نمود، مگر آنکه این تجهیزات از پروتکل‌های استاندارد همچون ONVIF یا PSIA بهره ببرند یا از نرم‌افزارهای جامعی همچون امن‌پایش برای یکپارچه‌سازی سامانه استفاده شود.

 

ویژگی فناوری SDI

تفاوت رزولوشن از CIFتا 16 MEGAPIXEL

بزرگترین مزیت دوربین‌های تحت شبکه، محدود نبودن کیفیت تصویر آنهاست. درحال حاضر دوربین‌های با کیفیت بین 1.3 تا 5 مگا پیکسل به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. کیفیت تصویر بالاتر از 5 مگا پیکسل نیز تولید شده اند، اما به دلیل قیمت نسبتا بالای آنها، صرفا در پروژه‌های خاص مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

دوربین‌های تحت شبکه را می‌توان از دو طریق تغذیه کرد:
1.تغذیه از طریق منبع تغذیه یا آداپتور
2.تغذیه از طریق کابل شبکه (به صورت PoE)

در صورت تغذیه PoE شما دیگر نیازی به نصب آداپتور در کنار دوربین نخواهید داشت و تمامی هزینه و پیچیدگی های کابل‌کشی تغذیه حذف می‌شود. البته باید توجه داشت که تمامی سوییچ‌های مورد استفاده در زیر ساخت شبکه باید از نوع PoE استفاده شوند که معمولا به مراتب از کابل‌کشی پرهزینه ترند.

بررسی کاربرد تکنولوژی‌های متفاوت نظارت تصویری در پروژه‌ها

در گام نهایی بررسی فناوری‌های دوربین نظارت تصویری، فرصت‌ها و تهدیدهای هرفناوری به شرح زیر دریک جدول آمده است:

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

با توجه به توضیحات ارایه‌شده، نتایج زیر قابل استنتاج است:
با توجه به وضوح‌تصویر پایین و قدیمی بودن فناوری آنالوگ، به‌کارگیری دوربین‌های آنالوگ در سامانه‌های امروزی به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.
در صورت لزوم بهره‌مندی از قابلیت‌های شبکه نظیر مدیریت یکپارچه سامانه و امکان اتصال مستقیم به دوربین جهت تنظیمات آتی استفاده از دوربین‌های‌آنالوگ اچ‌دی توصیه نمی‌شود.
در صورت درخواست بهره‌بردار مبنی‌بر ارایه سرویس کاهش‌حجم تصاویر ضبط شده و امن‌سازی انتقال تصویر، استفاده از دوربین‌های تحت شبکه ضرورت دارد.
از آنجا که در حال حاضر حداقل وضوح تصویر مورد نیاز و کاربردی در سامانه‌های امنیت الکترونیک 1080P است، استفاده از دوربین‌های تحت شبکه و آنالوگ اچ‌دی با وضوح تصویر 1080P از منظر فنی تفاوت چندانی ندارد.
درحالی‌که استفاده از دوربین‌های تحت‌شبکه باعث افزایش هزینه‌ها نیز خواهد‌شد.در صورت نیاز به استفاده از کاربردهای آتی سامانه از قبیل هوشمندسازی، پردازش تصویر و … استفاده از دوربین‌های آنالوگ اچ‌دی توصیه نمی‌شود.