دکتر محمد قلم چی مدیر مسئول و صاحب امتیاز مجله امنیت الکترونیک, مولف اولین استانداردهای ملی ایران در حوزه امنیت الکترونیک، مخترع دوربین مداربسته تحت شبکه با کارکردی خاص، مخترع و اولین تولید کننده سامانه اتوماسیون صنعتی تحت شبکه آشنای حوزه امنیت الکترونیک در کشور است.

وی رییس هیات مدیره و مدیرعامل موسسه خدمات مدیریت و فناوری رشد قلم چی است  که این موسسه توانسته برای اولین بار در کشور، اقدام به تولید سامانه جامع نرم افزاری مدیریت ایکس ری و  سامانه کنترل کیفی و سطح بندی  تجهیزات نظارت تصویری نماید.

سخن مدیر مسئول:

این یک نقطه آغاز است. آغازی بر نشر مدون و مرتب دانش و اخبار حوزه امنیت الکترونیک. در سال 1387 که پیشنهاد تدوین استانداردهای امنیت الکترونیک را به سازمان ملی استاندارد ایران ارایه دادیم، این مفهوم کمتر در کشور شنیده شده بود، لکن حال که 10 سال از تالیف اولین استاندارد ملی امنیت الکترونیک می‌گذرد، امنیت الکترونیک واژه‌ای شناخته شده است. شاید امنیت الکترونیک، یکی از کاربردی ترین تبلورهای سیستم‌های پیشرفته الکترونیکی در جهان باشد، لکن هنوز راه زیادی را برای بلوغ پیش‌رو دارد.

در زمان تدریس در دوره‌های تخصصی زیرمجموعه‌های امنیت الکترونیک، کمبود منابع و دانش تخصصی در این حوزه بسیار خود نمایی می‌نمود. چه بسیار بودند متخصصانی که تشنه‌ی شناخت بیشتر به منظور راه‌اندازی و بهره‌برداری هر چه تخصصی‌تر و کارآمدتر تجهیزات امنیت الکترونیک و جوایای منابعی قابل اتکا، به دور از شعار زدگی و همگام با جدیدترین پیشرفت‌های جهان بوده و هستند.

امنیت الکترونیک، در حوزه‌های متعددی کارکرد دارد، فلذا صاحب ذینفعان کثیری در کشور است. مجله‌ی امنیت الکترونیک  علاوه بر نشر دانش تخصصی و اطلاع رسانی تکنولوژی‌های موثر امنیت الکترونیک، در نظر دارد تا با ارایه دیدگاه‌های سازمان‌های مسئول و همچنین انعکاس تجربیات مشتریان عمده این حوزه، علاوه بر طبع تجربیات متخصصان صنفی، زمینه را برای ارتقاء بهره‌وری این صنعت در کشور فراهم نماید.

لذا بدینوسیله از تمامی سازمان‌های ذینفع، فعالان صنفی، مشتریان عمده و خصوصاً متخصصین و دانشمندان امنیت الکترونیک دعوت می گردد تا از این مقال بهره مند شده، ضمن همکاری و مشارکت در مطالب ارزشمند، نسبت به بهره برداری از آن اقدام نمایند.

 

سخن سردبیر:

با شروع بهار و آغاز فصلی نو، بر آن شدیم با انتشار ماهنامه حفاظت الکترونیک، بهاری سبز در حوزه امنیت الکترونیکی بیافرینیم و شکوفه‌های رنگارنگ تحول را در این عرصه به بار بنشانیم.

نشریه حفاظت الکترونیک تلاش خواهد کرد در زمینه‌های «انتشار مقالات تحلیلی از محققینی که به صورت مشهودی حاصل کار اصلی آنها بوده و اثرات قابل استنادی در این عرصه و مرزهای دانش داشتند»، «معرفی سازمان‌ها و اشخاص تاثیرگذار در این عرصه و اقدامات انجام شده‌ و تاثیرات آن بر صنعت امنیت الکترونیک کشور» و همچنین «پوشش خبری رویدادهای مرتبط با این صنعت و تحولات روز در سطح کشور و بین‌الملل»،  قدم های بلندی را به سوی ارتقاء این صنعت بردارد.

با توجه به پیشرفت روزافزون دانش و تکنولوژی در این حوزه، توجه به ارتقاء بهروری و بالابردن سطح کیفی، ارتقاء جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان، افزایش اشتغال جوانان و در نهایت کاهش وابستگی به کشورهای دیگر میبایست در صدر موضوعات مدنظر دست‌اندرکاران این عرصه بازار فروش و دانشگاهیان قرارگیرد و با توجه به روند جهانی‌شدن و پیامدهایش، این مهم بیشتر احساس می‌شود.

لازم میدانم از همکاران عزیزم که در راه‌اندازی و پیشبرد نشریه شبانه‌روز تلاش نمودند، کمال قدردانی را ابراز نمایم. امیدوارم تمامی تلاش‌ها در جهت تحقق روز افزون اهداف متعالی نشریه در کوتاهترین زمان ممکن به وقوع بپیوندد.

مطمئناً مشارکت شما عزیزان با ارسال مقالات نغز و پرمایه، ارسال پیشنهادات و انتقادات ارزشمندتان در مورد محتوی مجله علاوه بر دنبال کردن محتوی فنی ارایه شده در این مجله، موجب افزایش سطح دانش و صنعت امنیت الکترونیک در ایران و جهان خواهد شد.