نویسنده: دکتر محمد قلم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چی

 

دراین مقاله قصد داریم تا تفاوت میان SIF وCIF را توضیح‌دهیم. CIF و SIF معمولا در مناقصات نظارت تصویری بسیار به چشم می‌خورند. این دو مخفف معمولا برای معرفی وضوح دوربین‌های مداربسته و سامانه‌های نظارت‌ تصویری به‌کار‌ می‌روند.
در نگاه اول، برخی تصور‌ می‌کنند شاید این دو هیچ تفاوتی باهم ندارند و فرق آنها تفاوت گویش است. برای توضیح کاملتر از تاریخچه این دو مخفف برای توضیح بیشتر شروع می‌کنم. CIF و SIF دو گویش متفاوت نیستند. می‌دانیم که واژه هواپیما در انگلیسی گویش بریتانیایی به‌صورت “Aeroplane” نوشته می‌شود، اما همین واژه در آمریکایی به‌صورت “Airplane” نوشته می‌شود.
اما نکته جالب توجه آن است که CIF و SIF هرکدام دو مخفف هستند که مفهومی بسیار نزدیک به هم دارند اما از لحاظ معنی تفاوت‌هایی دارند که ممکن است با اشتباه در هجی این حروف، دو دستگاه متفاوت را خریداری کنید.


CIF چیست؟

CIF یک قالب وضوح است که در اصل مخفف عبارت “Common Intermediate Format” ، به معنی «قالب متداول متوسط» است. توجه داشته باشید که ما در حال صحبت کردن در خصوص قالب و ابعاد تصویر (و همچنین وضوح تصویر) هستیم. CIF معادل وضوح افقی 352 و عمودی 288 نقطه است. جالب است بدانید تعداد نقاط عمودی در قالب وضوح CIF با H.261 و H.263 ارتباط دارد. به بیان دیگر CIF معمولا در دستگاه‌های قدیمی که از کدک‌های H.261/H.263 استفاده می‌کردند، کاربرد دارد.

SIF چیست؟

SIF سه حرف اول عبارت “Source Input Format” به معنی قالب ورودی منبع است. SIF با کدک MPEG می‌آید. بارها حتی در مشخصات فنی ارایه‌ شده در کمپانی‌های معتبر دیده‌ام که SIF را با CIF اشتباه‌ گرفته‌اند. می‌دانیم در جهان دو تکنولوژی معروف PAL و NTSC وجود‌دارد. بسته به این‌ که محصولی که خریده‌اید مربوط به کجای جهان است،ابعاد وضوح SIF مقادیر متفاوتی خواهد بود. PAL SIF معادل 352 افقی و 288 نقطه عمودی است. درحالی‌که NTSC SIF معادل 352 نقطه افقی و 240 نقطه عمودی است. همانطور که مشاهده کردید، SIF در حالت PAL از نظر ابعاد تفاوتی با CIF ندارد، اما در حالت NTSC، SIF شفافیت بیشتری در بعد عمودی نسبت به CIF دارد.
حال می‌توان به این سوال پاسخ گفت‌که « CIF صحیح است یا SIF ؟»جواب این است که هردو در جای خود صحیح اند. رزولوشن CIF (در ابعاد CIF، 2CIF به معنای دو برابر CIF و 4CIF به معنی چهار برابر CIF معمول است) در مورد دستگاه‌هایی که از کدک H.261/H.263 استفاده می‌کنند کاربرد دارد. اگر دستگاه شما از رزولوشن SIF استفاده می‌کند، این دستگاه دارای مزیت به‌کارگیری کدک‌های جدیدتر MPEG-4 و H.264 است.
در تکنولوژی امروز، CIF معمولا در DVRهای قدیمی‌تر آنالوگ، نرم‌افزارهای قدیمی ضبط و مانیتورینگ به‌کار می‌رود. SIF معمولا در معرفی وضوح دوربین‌های تحت شبکه و مبدل‌های آنالوگ به آی پی به‌کار می‌رود. نکته مهم آن است که اگر درحال نگارش مشخصات پروژه برای اخذ قیمت و مشخصات فنی مناقصه هستید، باید توجه کنید که تکنولوژی مورد نظر شما کدامیک است و به طبع آن از مخفف درست استفاده کنید.
نه تنها در کشور ما، متاسفانه در اکثر کشورها، حتی کشورهای پیشرفته، دانش نظارت‌تصویری بیشتر جنبه تجاری پیداکرده است و حتی در کمپانی‌های معتبر جهان، به کرات دیده شده که از مخفف درستی بین CIF و SIF استفاده نشده‌ است. برای اینکه شما دچار مشکل نشوید، هرجا رزولوشن 240 × 352 مدنظر‌باشد، عبارت درست SIF است، حتی اگر به‌اشتباه در متنی CIF آمده‌ باشد. همچنین اگر شما درحال مطالعه مشخصات NVR ، دوربین تحت‌شبکه و یا مبدل آنالوگ به آی‌پی هستید که از کدک MPEG-4 یا H.264 استفاده می‌کند، به‌احتمال قریب به یقین، عبارت درست SIF است.
حتما شما هم با عبارت‌های دیگری مانند QCIF یا SCIF مواجه شده‌اید، در جدول زیر می‌توانید مقادیر وضوح متناظر با هر مخفف را پیدا کنید:

Format video         Resolution
SQCIF                    128 × 96
QCIF                      76 × 144
SCIF                      256× 192
SIF(NTSC)             352 × 240
CIF/SIF(PAL)         352 × 288
4SIF(NTSC)            704× 480
4CIF/4SIF(PAL)      704 × 576
16CIF                1408 × 1152
DCIF                     528 × 384