طبق قانون نظام صنفی جمهوری اسلامی ایران، مصوب مجلس شورای اسلامی، اتحادیه دارای شخصیت حقوقی و غیر‌انتفاعی است و پس از ثبت در وزارت صنعت، معدن و تجارت رسمیت می‌یابد. همچنین طبق اساسنامه مصوب اصناف، موضوع و اهداف اتحادیه «انجام وظایف مقرر در قانون و مقررات نظام صنفی، حمایت و حفظ حقوق صنفی اعضا، ایجاد و تحکیم اصول همکاری بین افراد صنفی، تلاش برای بهبود محیط کسب و کار، تعامل با دستگاه­‌های دولتی، نهادهای عمومی‌غیردولتی و بخش خصوصی در راستای وظایف و اختیارات خود، همچنین تلاش در راستای ارتقای‌کیفی خدمات‌رسانی به مردم و اطلاع‌رسانی مناسب رسیدگی به شکایات دریافتی» است.
اتحادیه الکترونیک و حفاظتی تهران، همچون سایر اتحادیه‌ها، مجوز فعالیت خود را از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ‌نموده‌است. مجوز اتحادیه‌ها هر چهار سال یکبار، با انجام انتخابات در اتحادیه تمدید می گردد. مجوز اتحادیه الکترونیک و حفاظتی تهران، مورخ 1394/10/30 به شماره پرونده 18279 توسط ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت تمدید‌گردیده که به مدت چهار سال معتبر است.

پس از برگزاری انتخاب بعدی، دوباره این پروانه فعالیت اتحادیه تمدید‌‌خواهد‌شد. اعضای فعلی هیات‌مدیره اتحادیه،به شرح ذیل است:

  • صادق فیض آبادی (رئیس)
  • فرهاد نجمی (نایب رئیس)
  • عمران قاسمی (نائب رییس دوم)
  • محمد قلم چی (دبیر)
  • فرشید جهانبخشی (خزانه دار)
  • محمد رضا شهسواری (مسئولیت بازرس اصلی)

اتحادیه الکترونیک در سال گذشته، به تشخیص اتاق اصناف، جزو پنج اتحادیه برتر قرار گرفته است.

تاریخچه اتحادیه

در آذر ماه سال 1344، سندیکای مهندسی با همت جمعی از پیشکسوتان صنف، با چندین بار ملاقات با شهردار وقت و ریاست اتاق بازرگانی و رئیس شورای خواربار، اجازه تشکیل سندیکای مهندسین و متخصصین الکتروتکنیک را دریافت‌نمود. سندیکای مهندسین و متخصصین تهران و حومه طبق ماده 25 قانون کار در تاریخ 1334/07/27 به‌شماره‌75 در اداره‌کل‌ روابط‌ اداره‌کار به‌ ثبت‌ رسید. فعالیت چشمگیر سندیکا، موجب گردید، شورای عالی اصناف و اتاق بازرگانی بعضی از صنوف را که در ارتباط با لوازم برقی فعال بودند، نظیر تعمیر‌کاران یخچال و کولر و لباسشویی و تعمیرکاران ژنراتور و الکتروموتور و چند صنف دیگر را به سندیکا معرفی کند و آنان نیز با استقبال از این موضوع عضویت سندیکا را پذیرفتند و مدت زمانی نگذشت که تعداد اعضا به بیش از پانصد نفر رسید که پس از آن چندین بار انتخابات به‌عمل‌آمد. پس از انقلاب شکوهمند ملت شریف ایران با پشتکار و مکاتبات فراوان، شورای انقلاب اتحادیه‌های صنفی را تحت نظارت هیئت نظارت مورخ 1363/03/07 به رسمیت شناخت و سندیکای مهندسین و متخصصین با نام «اتحادیه صنف تعمیرکاران لوازم برقی تهران» طی نامه شماره 589 در تاریخ 1363/11/02 تحت شمار 66 به ثبت رسید و رسمیت یافت. در سال 1362 اولین انتخابات اتحادیه بعد از انقلاب در بین 14 رده صنفی وابسته، برگزار‌گردید که از هر رده اصلی صنفی، یک نماینده برای هیئت مدیره انتخاب شد.
اتحادیه در این مدت با تغییر محل‌های متعدد، در نهایت در بلوار کشاورز، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه شهید ذاکری، پلاک 4 مستقر گردید. با فراز و نشیب‌هایی که اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران لوازم برقی تهران در طول ادامه فعالیت خود داشت، در سال 1381 صنوف مختلف وابسته به اتحادیه تولید‌کنندگان و تعمیر‌کاران لوازم برقی، تصمیم به تفکیک اتحادیه گرفتند که مورد موافقت هیئت محترم عالی نظارت و مجمع محترم امور صنفی قرار گرفت و اتحادیه مذکور به چهار اتحادیه مستقل و مجزا تقسیم گردید. نام اتحادیه‌های تفکیک‌شده به شرح زیر است:

1.اتحادیه تولید‌کنندگان وتعمیرکاران لوازم الکترونیک و الکتروتکنیک تهران
2.اتحادیه تولید‌کنندگان وتعمیرکاران الکترو مکانیک.
3.اتحادیه تولیدکنندگان وتعمیرکاران صنایع برودتی.
4.اتحادیه تولید‌کنندکان وتعمیرکاران مخابرات.

پس از تفکیک، هر اتحادیه انتخابات مستقل انجام داد.
در سال‌های اخیر، از آنجا که برخی از رسته‌ها کمتر مورد اقبال قرار داشتند و برخی رسته‌های تخصصی جدید در حوزه فعالیت اتحادیه، خصوصا در حوزه سیستم‌های امنیت الکترونیک به‌وجود‌آمده‌بودند، نام اتحادیه به «اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیک و حفاظتی تهران» تغییر یافت. اتحادیه‌ها به دو حوزه کلی «تولیدی» و «توزیعی» تقسیم‌می‌شوند، اما اتحادیه الکترونیک و حفاظتی تهران، شاید جزو نادر اتحادیه‌های کشور باشد که هم تولیدی است و هم توزیعی. اتحادیه الکترونیک و حفاظتی تهران در حوزه تولید و خدمات پس از فروش سامانه‌های امنیت الکترونیک دارای رسته‌های زیر است:

1.تولید و تعمیرکنندگان آمپلی فایر و دزدگیر الکترونیک
2.تولید، نصب و خدمات فنی پس از فروش سیستم‌های حفاظتی و امنیتی و دوربین‌های مداربسته
3.خرده‌فروشی دوربین مداربسته
4.عمده‌فروش دوربین مداربسته

علاوه‌بر حوزه امنیت الکترونیک، اتحادیه دارای رسته‌های زیر نیز می‌باشد:
5.تعمیرکاران رادیو، رادیو ضبط و پخش اتومبیل
6.تعمیرکاران رادیو و تلویزیون و ویدیو
7.تولید و تعمیرکاران دستگاه‌های اندازه‌گیری
8.تولید و تعمیرکاران دستگاه‌های بازی‌های تلویزیونی و رایانه‌ای
9.تولید و بازسازی لامپ تصویر تلویزیونی (گان)
10.تعمیر دستگاه های سینمایی سمعی و بصری و دروبین ویدیویی تلویزیونی
11.تولید و تعمیر دستگاه های لوازم پزشکی (الکترونیک)
12.تولید و تعمیر و نصب آنتن های مجاز
13.تولید و تعمیر انواع بردهای الکترونیکی
14.دفتر کارگاه های تولیدی

آیا پروانه کسب تولیدی در حکم مجوز بهره برداری از وزارت صنایع است؟

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت به روسای اتاق‌های اصناف مراکز استان‌ها اعلام کرد: «برای رفع موانع تولید این تصمیم اتخاذ شده است و از این پس پروانه کسب برای فعالیت‌های صنوف تولیدی به مثابه جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری تلقی خواهد شد.» شایان ذکر است این مهم طی نامه شماره 60/87856 مورخ 1394/04/13 مدیر کل دفتر امور طرح ها و تامین وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مورد تاکید قرار‌گرفته‌است.
به گزارش اصناف ایران، علی فاضلی، از روسای اتاق‌های اصناف مراکز استان‌ها خواست این موضوع به اتاق‌های اصناف آن استان اطلاع‌رسانی شود. همچنین یدا… صادقی، رئیس مرکز اصناف و بازرگانان ایران و دبیر هیات عالی نظارت، موضوع جایگزینی پروانه کسب اصناف تولیدی به‌جای جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری برای فعالیت‌های صنفی را به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور ابلاغ کرده است.

فعالیت شرکت‌ها در حوزه امنیت الکترونیک بدون اخذ مجوز از اتحادیه صنفی غیر قانونی است

طبق قانون نظام صنفی کشور، هرگونه فعالیت در حوزه رسته اتحادیه‌ها، نیازمند اخذ جواز کسب از اتحادیه مربوطه است. از آنجا که مغازه‌ها تنها مجوزی که دریافت می نمایند، اکثراجواز کسب است، این تصور نادرست در ذهن برخی به‌وجود‌آمده که شرکت‌ها نیاز به جواز کسب ندارند، لکن هرگونه شخصیت حقوقی، از جمله شرکت‌ها، اگر در حوزه‌ای که اتحادیه صنفی ثبت شده وجود دارد، اقدام به فعالیت نمایند، نیازمند اخذ پروانه از اتحادیه مربوطه هستند.
از آنجا که اتحادیه الکترونیکی و حفاظتی، متولی صنف امنیت الکترونیک است، صرفا فعالیت شرکت‌هایی در حوزه امنیت الکترونیک مجاز است که از اتحادیه صنفی الکترونیک و حفاظتی مجوز داشته‌باشند. در صورت نداشتن مجوز یک شرکت، اتحادیه طبق قانون نظام صنفی، مجاز به اقدام برای پلمپ آن واحد می باشد. مطابق ماده 27 قانون نظام صنفی کشور (مصوب مجلس شواری اسلامی) ، محل دایر شده به‌وسیله هر شخص حقیقی یا حقوقی که پروانه کسب برای آن صادر نشده‌است با درخواست اتحادیه و تایید اتاق اصناف شهرستان توسط نیروی انتظامی پلمب می‌شود.

خرید کالا یا دریافت خدمات از شرکت‌ها فاقد جواز، چه مخاطراتی دارد؟

عضویت در اتحادیه، روند دقیق و مدونی دارد. افراد دارای سو پیشینه و فساد و یا معتاد به مواد مخدر، امکان اخذ جواز صنفی ندارند. از سوی دیگر، اتحادیه دارای نرخ نامه یکسان برای ارایه خدمات است و بر حسن عملکرد اعضا نظارت می‌کنند. در صورت خرید هرگونه کالا یا خدمات از فعالان صنفی غیر‌مجاز، نه تنها امکان احقاق حق برای مشتریان وجود ندارد، بلکه به دلیل حساسیت حوزه امنیت الکترونیک، ممکن است مشکلات امنیتی دیگری نیز برای مشتری (چه فرد باشد، چه شرکت خصوصی و یا حتی نهاد و ارگان دولتی) نیز به‌وجود آید.
شایان‌ذکر‌است خطرات مراوده با شرکت های غیر مجاز، محدود به موارد فوق الذکر نیست.

اهم اقدامات اتحادیه در حمایت از مصرف‌کنندگان تجهیزات امنیت الکترونیک چیست؟ اتحادیه چه کمک‌هایی به مصرف‌کنندگان می‌کند؟

طبق اساسنامه خود، اتحادیه موظف به تشخیص تقلب و احقاق حقوق مصرف‌کنندگان محصولات و خدمات اعضای اتحادیه صنفی خود است. همچنین با توجه به شرایط اقتصادی کشور، اقداماتی برای کاهش هزینه مشتریان انجام‌می‌دهد. برای انجام این مهم، اقدامات متعددی صورت گرفته که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

  • برگزاری کمیسیون شکایات
    به‌منظور بررسی شکایت مشتریان از اعضای اتحادیه (گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب و …)، هر هفته کمیسیون شکایات در اتحادیه برگزار‌می‌گردد. رای این کمیسیون لازم الاجراست و به سرعت تعیین تکلیف می شود.
  • شناسنامه‌دار نمودن نصاب‌ها
    اتحادیه الکترونیک نسبت به اخذ آزمون فنی، علاوه بر بررسی صلاحیت فردی نصاب (عدم سو پیشینه، عدم اعتیاد به مواد مخدر و …) اقدام می نماید. لیست نصابان مجاز در وب سایت اتحادیه قابل دسترسی برای عموم هموطنان است تا از مخاطرات ورود نصاب غیرمجاز به حریم خصوصی خود جلوگیری نمایند.
  • تعیین ماهیت تجهیزات نظارت‌تصویری (اصالت، امنیت، کیفیت و پایداری)
    به منظور جلوگیری از تقلب (که جزو وظایف اتحادیه طبق قانون نظام صنفی است)، اتحادیه نسبت به بررسی تجهیزات نظارت تصویری، با بهره‌مندی از ظرفیت مدرن‌ترین آزمایشگاه‌های تخصصی کشور اقدام نموده‌است. مشتریان قبل از خرید، می‌توانند از ماهیت محصول موضوع خریداری مطلع شوند. این سرویس بر روی پرتال ملی ماهیت تجهیزات نظارت تصویری به نشانی اینترنتی egovahi.ir نیز برقرار است. این آزمون، مبنای «الزامات پدافند غیرعامل در حوزه نظارت تصویری» است که به بانک‌ها و همچنین وزارتخانه و ارگان‌های دولتی ابلاغ گردیده‌است.
  • ساماندهی خدمات پس از فروش
    از سال 1396، اتحادیه هماهنگی‌های لازم را با سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در خصوص نظارت تخصصی برای ارایه خدمات پس از فروش کالاهای زیر مجموعه اتحادیه آغاز نمود. دستورالعمل‌های بازرسی و ساز و کار اجرایی این اقدام در حال نهایی‌شدن است. با آغاز نظارت جامع اتحادیه بر خدمات پس از فروش، امید است سطح ارایه این خدمات در حوزه محصولات امنیت الکترونیک بهبود یابد.
  • برگزاری جلسات بهره‌برداری از حداکثر توان تولیدداخل
    در سال 1396، اولین جلسه حمایت از حداکثر توان تولید‌داخل در محل اتحادیه با حضور بیش از 20 نفر از مشتریان عمده تجهیزات نظارت تصویری از جمله بانک ها، وزارت خانه ها و ارگان‌هایی همچون نیروی انتظامی و صدا و سیما برگزار گردید. ضمن استماع خواسته های شرکت‌کنندگان، در این جلسات نیازهای مشتریان عمده، شناسایی و اتحادیه برای حل آن‌ها با کمترین هزینه، راهکارهایی به متولیان صنفی ارایه می نماید.
    اهم اقدامات اتحادیه در حمایت از فعالان صنفی امنیت الکترونیک چیست؟
    اتحادیه حمایت های متعددی از اعضای خود، به منظور رشد، ارتقا و توانمند‌سازی آنها اعمال می نماید. اهم حمایت‌های اتحادیه از اعضا به شرح زیر است:
  • صدور پروانه کسب

اتحادیه به درخواست‌کنندگان واجد شرایط، پروانه فعالیت اعطا می نماید که با این مجوز، امکان آغاز کسب و کار قانونی برای ایشان مقدور می گردد.

  • برگزاری دوره های آموزشی تخصصی

به منظور توانمندسازی اعضای اتحادیه، دوره های آموزشی تخصصی، همه روزه در اتحادیه برقرار است که شرکت در این دوره‌ها برای اعضا رایگان است. در پایان دوره، پس از برگزاری آزمون، به واجدین شرایط، گواهینامه پایان دوره اعطا می گردد.

  • جلوگیری از فروش کالای تقلبی و بدون خدمات پس از فروش

با ضعف توان اقتصادی خریداران، تخلفات صنفی افزایش می یابد. فروش کالای تقلبی (Fake) و یا کالای فاقد خدمات پس از فروش یکی از روش های ارایه کالا ارزان‌تر از قیمت عرف بازار است که اتحادیه به وسیله طرح «استعلام تجهیزات نظارت تصویری» موجب شده تا با ایجاد آگاهی در خریداران، ایشان را از گزند فروشندگان تقلبی رهایی داده و همچنین موجب شده فعالان صنفی بتوانند در فضایی سالم به رقابت و ارایه خدمات بپردازند.

  • حل مشکلات بین واحد های صنفی
  • تعیین ارزش منصفانه کالاهای وارداتی و حل مشکلات با گمرک جمهوری اسلامی ایران
  • برگزاری جلسات هم اندیشی
  • ارایه خدمات بیمه تکمیلی
  • ارایه خدمات مشاوره مالیاتی
  • ارایه خدمات مشاوره حقوقی
  • تاییدیه عضویت برای اخذ مجوزات از ارگان‌ها (آتش‌نشانی و …)
  • معرفی به ارگان‌های واجد شرایط در خصوص دریافت وام و تسهیلات